Sunday, November 27, 2011

Step by Step.... Peach Mirror Pudding (for pudding lovers!)

Peach pudding hot, peach pudding cold,
Peach pudding in the pot - nine days old.
Some like it hot, some like it cold,
Some like it in the pot - nine days old.



Suka tak makan puding yang cantik2? Saya memang suka sangat! Lagi cantik, lagi rasa teruja nak makan.. Barulah naik selera..





Hari ni, mari kita belajar buat another puding cantik iaitu Puding Peach Mirror. Resipi asal daripada Tuntung15 di Myresipi.

Bahan-bahan

untuk lapisan bawah
300ml air
150ml peach juice
450ml susu segar
150gm gula (saya guna 120gm)
30gm instant jelly (saya guna jenama Nona)
40gm tepung custard
1/2 sudu teh rata garam
2 biji kuning telur
Sedikit esen vanilla

Buah peach dipotong memanjang (saya tak potongpun, taruk slices yang dah dipotong dlm tin)

Untuk lapisan atas
650ml air + lebihan peace juice (jika ada)
60gm gula (kalau ada lebihan peace juice banyak kurangkan gula kepada 30 gm)
25gm instant jelly (saya guna 60 gm Nona jelly perisa oren)
Sedikit peach essence (tak letak)
2 titik pewarna lemon yellow (saya tak letak)

Cara penyediaan

lapisan bawah:

Dalam periuk, satukan semua bahan bawah, kacau sebati baru jerangkan atas api. Ini untuk mengelakkan adunan berbintil-bintil.






Sentiasa kacau adunan. Masak sehingga agak pekat. Tuangkan kedalam loyang/bekas yang disukai.




Masuk dalam peti sejuk. Biar adunan sejuk/keras, bolehlah aturkan buah peach.



lapisan atas:

Satukan semua bahan, masak sehingga mendidih.



Tuang kedalam mangkuk dessert perlahan-lahan. Kena tuang pelahan kerana dessert lembut takut nanti lapisan bawah pecah dan berselerak.


Cantikkan puding ni?

Bila dah sejuk, masukkan dalam peti ais. Enak dimakan sejuk.

No comments: