Sunday, April 29, 2012

Step by Step... Paprik Ayam



Suka makan Nasi paprik? Saya memang suka sangat. Tapi kalau makan kat gerai atau restoran, susah betul nak cari lauk paprik yang ayamnya menggunakan bahagian yang bertulang. Selalunya mesti yang bahagian isi. Dah la tu, sikit pulak tu ayamnya.

Oleh kerana saya ni selalu berasa tak puas hati. Maka, kenalah masak sendiri. Kalau masak Paprik Ayam sendiri, bolehlah saya taruk apa sahaja yang saya suka. Yang paling penting, saya juga boleh tak taruk apa yang saya tak suka.

Selalu juga saya masak paprik. Mr. Hubby kata sedap, jadi memang sedaplah agaknya kan hehehehe...

Bahan-bahan

setengah ekor ayam yang dipotong kecil atau saiz kesukaan anda (gaul dengan sedikit garam dan kunyit)
sebiji bawah besar (dipotong nipis)
1 inci halia (dihiris nipis)
1 batang serai (dititik)
4 biji cili padi (dipotong 2 atau 3)
4 helai daun limau purut (dihiris nipis)
5 biji bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
5 batang cili kering (rendam, buang biji dan kisar)
1 batang cili merah (kisar)

2sb kicap manis
1sb sos tiram
1sb sos cili
1sk sos tomato
garam dan gula secukup rasa

Sayur-sayuran yang anda suka seperti:
Kacang panjang/buncis
Jagung muda
Kubis bunga
Lobak Merah

Nota: Saya letak jagung muda dan kubis bunga sahaja. Sebab itu yang ada dalam stok.


 
Cara-cara

Panaskan minyak dalam kuali. Goreng ayam sehingga masak. Tidak perlu terlalu garing, jika tidak anda akan makan ayam yang keras. Toskan ayam. Ketepikan.   

            

Panaskan 3sb minyak (guna minyak ayam tadipun ok). Tumis bahan-bahan bawang besar dan halia sehingga layu dan naik bau.



Masukkan pula bahan-bahan kisar.


Masukkan serai, sos tomato, sos cili, sos tiram dan kicap manis. Gaul seketika. Masukkan 1/4 cawan air.



Masukkan ayam dan sayur-sayuran. Kacau sebati. Kalau perlu tambah air, sila tambah air.


Akhir sekali masukkan hirisan daun limau purut dan kacau 5 minit lagi sebelum tutup api.



Hidang panas-panas dengan nasi putih.




Sungguh puas hati makan Nasi Paprik Ayam hasil air tangan sendiri!

Wednesday, April 25, 2012

Step by Step.. Kepak Ayam Panggang Bermadu

Rasanya dah 2-3 hari juga tak update blog. Alasan yang tersangatlah cliché tentunya kerana saya terlalu sibuk sehinggakan tak ada masa nak menulis untuk Life is Colorful. Ini bukan bermakna saya tak ada bahan, tapi saya memang sibuk kerana terpaksa menaip pelbagai urusan kerja yang lain. 



Kali ni saya nak berkongsi resepi Kepak Ayam Panggang Bermadu. FYI, saya memang mencari resepi kepak ayam panggang ala-ala yang dijual di pasar malam atau di tepi-tepi jalan. Mesti dekat-dekat rumah u all pun ada jual. Ala, yang kepaknya disusun banyak-banyak tu hehehe...

Resepi ini saya ambil dari Puan Anymz. Rasanya memang sedap. kalau ratah begitu sahaj pun sedap. Puan Anymz ada sertakan bahan-bahan buat sambal kicap untuk dicicah dengan ayam. Tapi saya tak buat sambalnya. Saya tetiba je jadi malas sedikit dan cuma sanggup panggang ayam je, sambal saya malas giler nak buat.

Bahan-bahan

4 keping kepak ayam (saya potong 2, jadi dapat bahagian kepak tengah dan drummet)
2 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
1 sudu teh kicap pekat
3 sudu besar madu
2 ulas bawang putih
sedikit halia

Cara-cara
Tumbuk halus bawang putih dan halia.



Gaul semua bahan bersama dan diperap semalaman (dalam peti sejuk) atau sekurang-kurangnya 2 jam.


Panggang atas bara atau dalam oven dgn kepanasan 180, bergantung pada oven masing-masing.



Dan kalau rajin boleh buat sambal kicap (saya tak buat):

10 ulas cili padi
1 1/2 sudu besar gula
5 sudu besar kicap manis
perahan air limau nipis
Semua bahan dikisar bersama. Jangan masukkan air ya. Cukup cecair yang ada pada kicap dan perahan air limau nipis..



Dah siap bolehlah dihidang. Mesti puas hati punya!

Saturday, April 21, 2012

Comics 3... Oil

Lagi komik di hujung minggu...









Step by Step... Lapis Roti Berdaging



Pertama kali apabila melihat resepi ini di dapur Umi e di Myresepi hati saya sudah terpaut. Rupa Lapis Roti Berdaging yang dibuat oleh Umi e seakan-akan lapisan Lasagna. Oleh kerana hati sudah terpaut, maka tak sabar-sabar pula rasanya untuk membuat sendiri resepi ini.

Memandangkan Lapis Roti Berdaging Umi e untuk 6 - 8 orang makan, saya pun mengurangkan kuantiti bahan-bahannya kepada untuk 3 - 4 orang. Ringkasnya, saya cuma guna separuh daripada bahan-bahan yang diperlukan.


Lapis Roti Berdaging ini memang sedap. Sesuai dimakan pada bila-bila masa. Memang mengenyangkan. Saya letak Mozarella Cheese pada toppingnya supaya Lapis Roti Berdaging saya ini nampak sungguh cheezy. Penyediaannya juga tidak rumit. Sesapa pun boleh masak resepi ini. `Malaysia Boleh' lah katakan...


Bahan-bahan

1 biji kentang di potong dadu
200gm daging cincang
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1/2 sudu besar serbuk kari
2 sudu makan minyak untuk menumis
7 keping roti
250ml susu segar
1 biji telor
secubit garam
Parutan cheese (banyak ikut suka) - saya pakai Mozarella 
Sedikit margerin untuk melenser             

Cara-cara

Kisar bawang dan bawang putih. Kemudian panaskan minyak dan tumis bawang serta masukkan serbuk kari. Masukkan daging cincang, kentang dan garam. Goreng sehingga kentang masak.


Satukan susu, telur dan secubit garam dalam mangkuk.  Pukul susu, telur dan garam hingga sebati.



               
Celupkan ke semua roti dalam adunan tadi. Ramas-ramaskan kesemua roti tadi.   


          

Lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit margerin dan letakkan 1/2 bahagian roti yang telah diramas.


Kemudian letakkan daging kentang yang telah dimasak tadi atas lapisan roti.   

            

Ulangi proses dengan meletakkan satu lagi bahagian roti. Taburkan parutan cheese (banyak ikut suka).



 
Bakar dengan api sederhana selama 30-45minit atau sampai lidi tak lekat.



Boleh dihidangkan semasa panas dan potong ikut suka.


Jika inginkan lebih pedas boleh hidangkan bersama sos.

NOTA: Boleh buat beberapa lapis kalau suka. Ulang sahaja proses, roti, daging dan roti daging. Atas sekali mesti roti ler.





Jangan takut mencuba sebab budak-budak dan bapak budak mesti teruja tengok Lapis Roti Berdaging ni. Bon appetit!

Tuesday, April 17, 2012

Step by Step... Pau (Kari Daging, Kaya & Nutella!)

Kalau sesuatu resepi itu memerlukan saya mengeluarkan periuk kukus, saya akan terasa sedikit berbelah bagi. Ini kerana, saya berasa bahawa kemungkinan saya akan gagal adalah besar peratusannya. Saya kurang terer kalau bab2 mengukus. Selalunya saya akan sedikit kecewa dengan hasil kukusan.

Dek kerana kelemahan ini, saya jarang-jarang mencuba resepi yang mengukus. Then, apabila melihat kengkawan yang pandai buat pau, saya mula rasa teringin nak buat pau. Tapi, adakah saya akan kecewa? Memandangkan saya perlu mengukus untuk menghasilkan pau yang gebu. Mungkin saya akan kecewa lagi....


Tapi, berbaloikah pula untuk terus tidak mencuba? Sedangkan pau adalah antara kuih yang saya suka. Kalau singgah di perhentian rehat pada sepanjang jalan ke Utara atau ke Selatan tanah air, saya akan ambil kesempatan untuk beli pau. Pau kari (ayam atau daging) selalunya akan menambat selera saya. Di pasar malam pun selalunya ada jual pau-pau yang lembut, gebu dan sedap intinya.

Dan saya perlukan sedikit motivasi. Kata-kata daripada Thomas Edison ini boleh dijadikan satu dorongan:

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work. ~Thomas Edison

Yelah, kalau Edison cepat berputus asa, mungkin lampu di rumah kita tak berapa terang kerana tak ada teknologi lampu bermentol. Let's begin! Hurmmm, bukan buat mentol lampu ye, tapi buat kuih pau ;)

Resepi pau saya ambil dari Kak Fida di My Resepi.

Bahan-bahan (24 biji)

500 g tepung Hong Kong (3 3/4 cwn rata, 10 g=1sb rata)- ayak (Saya guna Tepung Pau)
50 g gula halus (3 1/2 sb rata)
250 ml air suam
2 sk yis segera
2 sk double acting baking powder
1 sk garam halus
40 g crisco / shortening (3 sb rata)
secukupnya apa-apa inti yang anda suka, saya guna kari daging, Kaya dan Nutella!

Cara-cara 

Satukan air suam,gula,garam, yis,baking powder dlm mangkuk mixer dan kacau rata lalu masukkan tepung dan diuli dgn hook beater hingga rata dan masukkan shortening dan putar lagi sehingga doh tidak melekat di keliling mangkuk.Sekiranya adunan masih melekit,tambah tepung dan uli terus.



Tutup mangkuk mixer dgn plastik dan perap doh selama 30 minit. 

Saya letak dlm Tupperware n tutup rapat2

Ambil sedikit adunan (kak Fida timbang setiap biji 40g dan dapat 24 biji) dan dibulat-bulatkankan hingga habis (saya bahagikan main agak-agak je).

doh naik selepas 30 minit
Leperkan bebola doh dan isi inti pilihan dan bentukkan bulat semula ikut kreativiti masing2. Alas setiap pau dgn kertas kuih yg digunting bulat atau potongan daun pisang. Susun di dlm loyang dan jarakkan dan biar naik 2 kali ganda. 

leperkan

Kari Daging

Nutella

Kaya
Bulatkan dan susun dalam periuk kukus

Kukus pau selama 10 minit atau sehingga masak dalam kukusan yg telah dipanaskan terlebih dahulu. 



Pau yang saya buat ini sangat lembut. Seperti yang dijual kat pasar malam. Hasya makan lebih kurang 10 biji (bukan dalam satu masa yang sama). Pau ni boleh simpan semalaman, tapi masih lembut dimakan. Kalau panaskan guna microwave, bertambah-tambah kelembutannya. 

Boleh tahan cantiknya pau ini hehehe


Hasya suka Pau Nutella

Bestnya sebab berjaya buat pau. Saya sempat bertanya dengan Mr. Hubby, "ok ke kalau lain kali saya buat pau blueberry , cheery, kiwi dengan raspberry?" hehehehe...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...