Monday, December 16, 2013

Makan ala Kenduri di Majlis Resepsi Jovian-Nina..

Sabtu lalu saya temankan bos ke Majlis Resepsi Jovian Mandagie dan Nina Sabri. Majlis ni diadakan di Hotel Shangri-La Kuala Lumpur. Memang kagumlah bila melanhkah ke Grand Ballroom ni. Sebabnya, dewan dihias indah dengan bunga-bungaan. Perhiasan ala-ala Bali dan pelamin yang sungguh cantik.

Pelamin

Meja dihias cantik

Dewan


Kerusi dengan logo `JN' - Jovian-Nina


Ada beg cenderahati yang diletakkan di atas kerusi para tetamu. Juga ada cenderahati comel di atas meja. 

beg cenderahati

Kotak coklat


Sebaik sahaja duduk, kudapan telah tersedia di setiap meja. Ada samosa dan popiah untuk dikunyah sementara menunggu majlis bermula.


Makan ni dulu


Resepsi malam Sabtu ini dihadiri oleh rakan-rakan kedua-dua belah ibu bapa pengantin. Makanya, wajah-wajah Menteri-Menteri Kabinet dan orang-orang kenamaan memenuhi dewan majlis. VVIP yang mencemar duli ke majlis ini ialah YMM Sultan Pahang. Almaklum bapa Nina, Dato' Sri Ismail Sabri kan orang Pahang. 

YMM Sultan Pahang


Majlis kemudiannya dimulakan dengan persandingan pengantin di atas pelamin. Jovian dan Nina memang nampak sangat sesuai dan comel. 

Ada penari menari tarian jawa

bersanding


Seterusnya, majlis tepung tawar pengantin. Majlis ini dimulakan dengan tepung tawar oleh YMM Sultan Pahang dan diakhiri dengan ibu bapa pengantin. Pengantin kemudiannya ke meja santapan untuk makan beradap. 

sama comel



Selepas itu barulah majlis makan malam dimulakan. Menu-menu lebih kurang ala kenduri juga.


Soto Ayam

Nasi Minyak

Lauk-pauk

pinggan saya

Dessert yang awesome


Sambil menikmati juadah, hadirin dihiburkan dengan persembahan tarian jawa. 



Selepas itu kami dihiburkan oleh Dato' Jamal Abdillah dan Ruth Sahanaya. Pergghh.. memang mantap vokal kedua-dua penyanyi ni. Suasana menjadi romantik. Jamal mendendangkan lagu `Kekasih Awal dan Akhir'. Manakala Ruth menyanyikan lagi `Kaulah Segalanya'. 

Jamal

Ruth


Penghujung majlis, Dato' Sri Ismail (bapa Nina) dan Ray Mandagie (bapa Jovian) berucap sebagai alu-aluan dan terima kasih kepada semua yang hadir. 



Majlis ini sangat indah dan semoga Jovian dan Nina bahagia.

Sekian. 

Tuesday, December 3, 2013

Puff Pastry Pizza Berdaging yang mudah

Ada masanya memang malas betul nak masak. 

Tengah malas nak masak, tetiba je Hasya cakap nak makan pizza. Nak keluar beli pizza pun saya malas. Nak order delivery, rasa macam rugi pula. Sebabnya, saya dah lama tak beli Domino's Pizza, jadi, dah lama juga tak ada kupon-kupon pizza ni. Domino's ni kalau tanpa kupon, rasa rugi nak beli hehehehe.



Nak uli doh, itu satu hal. Breadmaker kata, uli doh akan ambil masa 1 jam setengah. Maka, Puff Pastry dalam peti sejuk jadi pilihan untuk menghasilkan resepi inovasi. Meskipun dohnya adalah puff pastry tapi pastinya Puff Pastry Pizza berdaging ini sedap sangat.  Saya cuma buat 4 keping sahaja dan nampaknya memang tidak cukup. Hasya makan 2 keping. Khayra sekeping dan saya cuma sekeping. Lain kali kena buat dua kali ganda nampaknya.




Bahan-bahan

4 keping Puff pastry (saya pakai saiz kecil, kalau nak pakai yg besar pun ok)
Sos Prego Tradisional (saya masak dengan bawang merah kisar dan hirisan daging)
Keju Mozarella dan Cheddar secukupnya (yang penting ada Mozarella, keju-keju lain tu boleh je tambah dan tabur).

Cara-cara

Masakkan dahulu sos prego tu. Panaskan minyak zaitun. Saya mula-mula tumis bawang merah kisar, dan kemudian masukkan daging. Kacau sehingga daging masak. Lepastu baru masukkan sos. Masuk sedikit garam. Dan biarkan mendidih. Lepas tu tutup api.



Puff pastry tu saya canai bagi nipis dan leper sedikit. Sapukan sedikit mentega pada aluminium foil. Susun Puff Pastry atas foil.



Sudukan sos prego rata-rata atas puff.



Tabur keju.



Panaskan oven 200 darjah dan Bakar puff selama 8 -10 minit. Agak-agaklah puff tu dah masak dan keju pun dah warna kuning perang.



Sedia untuk dimakan. 



Boleh dipotong atau dimakan begitu sahaja.



Sedap sangat tau! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...