Sunday, October 27, 2013

Ikan Merah Kukus Kicap

Makanan yang dikukus memang lebih sihat daripada yang digoreng. Jadi, sesekali tu kenalah masak masakan yang sihat ni. Hari ni saya masak Ikan Merah Kukus Kicap. Ala-ala masak kicap jugalah tapi versi kukus. 




Dan rasanya tidak kurang pun daripada masak kicap yang goreng tu. Sedap je hehehehe. Mr. Hubby kata, dia suka masak kukus kicap ni. Saya lagi suka sebab penyediaannya mudah. Main campak-campak je dan tak remeh. 

Bahan-bahan

3 potong ikan merah
2 biji tomato (belah 4)
1 biji bawang merah saiz besar (guna bawang besar pun ok)-hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 batang cili merah - hiris
1/2 inci halia - hiris
sedikit serbuk lada hitam
1sk garam
2sb kicap manis
1/2sk gula
1 batang daun sup - potong kecil
sedikit minyak zaitun - kalau takde, renjis ler sikit minyak masak

Cara-cara

Letak ikan dalam loyang yang bersesuaian (tahan panas). Lepas tu tabur jelah semua bahan-bahan di atas dan renjis-renjis sikit dengan minyak zaitun/minyak masak.




Pastu panaskan air dalam periuk kukus dan kukus sehingga ikan masak. Kalau rajin boleh terbalikkan ikan lebih kurang 10 minit semasa mengukus. 


masuk dalam periuk
Dah masak


Resepi yang mudah, sihat dan lazat.




Enjoy.

Thursday, October 10, 2013

Happy Birthday 2 Year Old... Miss Khayra


You maybe little in size, 
but you bring loads of happiness 
to everyone around you. 
I can't wait for the day that you old enough 
to read and understand this heartfelt wish 
on your birthday... Oct 9th 2013

Happy 2nd Birthday my dear Miss Khayra Aleesya!




Sepotong kek Praline Choc dari Komugi










Happiest Moment


Simple Party just 4 of us



Baby Alive for her




Loves her doll


A daughter is someone who reaches for your hand and forever touches your heart...

Saturday, October 5, 2013

Ketam Goreng Telur Masin yang Wow!

Kadang-kadang apabila berjaya masak resepi baru, saya pun jadi macam tak percaya. Sebabnya, kadang-kadang tu memang tak percaya boleh jadi. Terutamanya kalau rasa masakan yang dibuat tu menjadi sedap sangat. Dan, barulah rasa berbaloi mencuba sesuatu. Seterusnya teruja untuk terus mencuba dan mencuba.

Hari ni saya cuba masak Ketam Goreng Telur Masin. Nak cuba buat sendiri. Selalunya makan kat Adam lai je hehehe. Dan hasilnya, tadaa!



Nak menyediakannya tak la sesusah mana, cuma kena rajin la sikit. Almaklum, telur nak kena rebus dulu dan ketam perlu digoreng dulu. Bukannya main campak je semua ramuan dalam kuali. Tapi kelazatannya, hingga menjilat jari. Must try resepi dan apabila makan  ketam ni terasa seperti berada di restoran hehehe...



Terima kasih kepada Qaseh Honey atas perkongsian resepi berserta foto ketam yang cantik di blog beliau. 

Bahan-bahan

3 ekor ketam (bersihkan dan potong 2)
10 biji cili padi (saya potong 2 untuk rasa pedas sedikit)
2 tangkai daun kari (ambil daun sahaja)
2sb mentega
5 biji telur masin ( buang 3 putih telurnya)
1sk gula
3sb susu cair
2 ulas bawang putih (diketuk)
3sb tepung jagung
garam dan lada sulah secukup rasa
minyak untuk menggoreng ketam


Cara-cara

Rebus telur masin. Hancurkan (jangan lupa guna 5 kuning telur + 2 putih telur sahaja).

Ketam digaul dengan tepung jagung (saya letak sedikit garam dan lada sulah). Goreng sehingga ketam rangup dan masak.




Panaskan kuali. Masukkan butter. Tumis bawang putih, daun kari dan cili padi hingga berbau wangi.



Masukkan telur masin. Kacau seketika. Masukkan susu cair, gula, lada sulah dan garam (jangan banyak dah masin pun) secukup rasa. Kacau sekata sehingga berbuih.



Masukkan ketam. Gaul sekata. Tutup api dan boleh dihidang.




Makan dengan nasi putih. ratah begitu sahaja pun awesome sangat!



Happy!

Sekian.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...