Sunday, April 8, 2012

Ayam Den Lapeh... di Pesta Hirok Pikok Negerifm

♪♬ Luruihlah jalan Payakumbuah
Babelok jalan Kayu Jati
Dima hati indak kan rusuah
Ayam den lapeh, ohoi … ayam den lapeh ♪♬

Lirik di atas adalah lirik yang biasa kita dengar bagi lagu `Ayam Den Lapeh'. Lagu ni dalam bahasa minang. Lagu ni bertambah-tambah popular apabila dinyanyikan semula oleh Anita Sarawak.`Ayam Den Lapeh' maksudnya `Ayamku lepas' atau `Ayamku terlepas'. Lirik lagu ni sebenarnya berkias kerana mesej sebenar yang nak disampaikan ialah kekasih yang dah terlepas (ada ke samakan buah hati ngan ayam? Hish!).


Namun begitu, saya bukannya nak menulis terjemahan lagu ni. Saya nak cerita tentang betapa istimewanya lagu `Ayam Den Lapeh' yang saya dengar hari ni. Di Pesta Hirok Pikok Negerifm di Paroi hari ni, lagu `Ayam Den Lapeh' tak dinyanyikan dalam bahasa Minang tetapi dalam bahasa Mandarin. Perrggghhh awesome bunyinya!


Lagu `Ayam Den Lapeh' versi Mandarin ni dinyanyikan oleh kumpulan koir yang terdiri daripada ahli kumpulan koir berketurunan Cina. Memang sungguh 1Malaysia. Selain daripada lagu `Ayam Den Lapeh', kumpulan koir ini turut menyanyikan sebuah lagu patriotik dalam bahasa Melayu.

Menteri Besar merasmikan majlis

Perasmian Hirok Pikok

Pesta Hirok Pikok yang dianjurkan oleh NEGERIfm (Radio RTM Negeri Sembilan) ini diadakan sempena Ulang Tahun ke-66 RTM. Dirasmikan oleh YAB Menteri Besar Negeri Sembilan. Saya ke sini tidaklah untuk menghiburkan hati, tetapi menemani bos melihat-lihat kawasan. Kerja hujung minggu, overtime tanpa boleh claim overtime atau bahasa rasminya, `berkhidmat untuk negara'.

Selalunya saya pasti akan mengambil gambar makanan yang saya makan. Puas saya check dan check lagi dan lagi di kamera saya. Dukacita dimaklumkan, memang tak ada pun gambar makanan untuk hari ni. Hmmm.. Adakah perasmian Pesta Hirok Pikok ni tak menyediakan juadah untuk tetamu?

Ada gambar pinggan, tapi mana gambar makanan?

Tetiba je teringat. Saya memang ada makan di jamuan Pesta Hirok Pikok petang tadi. Tapi masalahnya, saya segan nak amik gambar. Sebabnya, saya duduk satu meja dengan Pengarah JKKN dan Pengarah Kesihatan Negeri Sembilan. Saya segan sungguh nak amik gambar makanan atas meja. Takut diorang heran pula kenapa saya asyik amik gambar makanan hehehehe... Nak makan pun segan dan kena bersopan, camnerlah nak amik gambar kan....

Apa-apapun, selain daripada lagu `Ayam Den Lapeh' tadi, istimewanya Negeri Sembilan di mata saya hari ni adalah kerana hidangan pulut kuning dimakan dengan `Sambal Tumis Ikan Bilis dan Petai'. Yelah selalunya pulut kuning kita makan dengan kari ayam/daging atau pun rendang kan.

DJ Nasionalfm sedang membuat persembahan

Akhir kata, sekian dahulu daripada saya, tak dapek den nak mengepost gambo pulut kuning itu... dan, tahniah NEGERIfm atas penganjuran Pesta Hirok Pikok 2012!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...