Monday, December 26, 2011

Impian: Kek Lapis Sarawak (with pattern and shape)....

Question:

What I want to accomplish in the next year?

Answer:

Banyak. Memang banyak. Tapi mampukah? Baiklah, mari kita lebih spesifik:

Apa matlamat yang saya ingin capai dalam hobi memasak dan membaking ini?

Jawapan:

Saya ingin membuat Kek Lapis Sarawak. Bukan setakat lapis biasa tapi saya nak lapis yang bercorak-corak yang indah di mata dan sedap di tekak....



Mustahil? Tak mustahillah. Bukan ke Encik Napoleon Bonaparte pernah berkata:

“The word impossible is not in my dictionary.”


dan

"Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools."



Oleh itu, tak mustahil kalau Aidilfitri tahun depan, saya akan berjaya menghasilkan barisan Kek Lapis Sarawak yang berwarna-warni dan bercorak-corak seperti anyaman tikar mengkuang.

Masalahnya, sukar sungguh nak cari resepi-resepi online yang tunjukkan cara bagaimana nak jadi terer buat kek lapis ini. Oleh itu, saya ambil keputusan untuk beli buku resepi Kek Lapis Sarawak oleh Puan Rabiah Amit.



Buku Puan Rabiah ni ada 4 Jilid. Tak tahulah pula kalau ada 5 sebab saya jumpa 4 aje kat MPH. Kalau tentang buku, saya memang tak berapa nak kedekut. Walau bagaimnapun, kalau boleh photocopy memang saya dah copy, tapi saya tak jumpa buku ni untuk dibuat salinan pendua. Jadi, memang patutlah saya beli buku-buku Rabiah Amit ni.


Jilid I

Oleh kerana ilmu adalah sesuatu yang amat berharga, saya nekad je lah beli semua jilid yang ada. Sekali lagi, duit bonus memainkan peranan dalam merealisasikan impian saya ini.


Jilid 2


Jilid 3 & 4

Oleh kerana harga keempat-empat buku ini melepasi RM100 maka MPH bagi saya keahlian percuma selama 2 tahun. Saya juga dapat baucer MPH sebanyak RM5. Hai, bertambah-tambahlah beli buku lepas ni.


Kalaulah ini kad kredit... :D


Membazir? Tak membazirlah. Samalah juga macam beli baju, beli kasut, beli purse, membazir ke? Tak membazirkan? Kan.. Kan?

Yang penting, kita baca, kita ambil daripada sudut yang positif. Kalau rajin, boleh mulakan projek buat Kek Lapis Sarawak. Tambahan pula, beli buku boleh kurangkan bayaran income tax tau.

Wish me the very best of luck! :)

2 comments:

Sufi Luqman said...

wah..menarik tuu..canner?dah dapat mastering cara buat dia?

weezana said...

Lum lagi.. bz sikit. tapi memang nak buat sangat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...