Sunday, April 27, 2014

Pau Kacang Merah & Kari Daging (Versi Mudah & Kurang Bahan)

Sebelum ni saya pernah post entry Step-by-step buat Pau. Resepi sebelum ni memang lembut, gebu dan sedap. Ingatkan hari ni nak guna resepi yang sama. Sekali tengok, takde stok shortening kat dalam peti sejuk. Aiseh, hampir terbantutlah niat nak buat pau. 



Oleh yang demikian, saya cuba jugalah google resepi-resepi lain. Manalah tahu, kalau terjumpa resepi pau yang tak guna shortening. Dan, tetiba je terjumpa masa blogwalking di dapur Mat Gebu. Maka, saya cuba jelah buat pau versi ni. FYI, saya tak guna apa-apa mesin pun, semuanya uli sendiri guna tangan. Sebabnya, saya malas nak keluarkan BM ataupun mixer hook hehehehe. 

Hasilnya memuaskan hati. Seperti biasa, Pau Kari Daging memang mendapat sambutan yang tinggi di rumah saya ni. Kejap je habisnya. Pau Kacang Merah agak slow sedikit. 

Versi pau ini boleh digunakan kalau anda tak cukup bahan. Kalau cukup bahan, gunakanlah versi yang saya buat sebelum ni kerana nescaya hasilnya lebih gebu, lembut dan lazat. 

Bahan-bahan (hasilkan 15 biji pau)

500gm tepung pau
1/2 cawan gula halus (kastor)
1/4 cawan minyak jagung
1 1/4 cawan air
6 gm instant yis (lebih kurang 2sk yis mauripan)

Inti

Kacang merah, saya beli yang dah siap. Inti Kari Daging saya buat macam inti karipap. Guna daging, kentang, serbuk kari daging, bawang, halia dan masak sampai agak kering. 



Cara-cara

Satukan gula dengan air dalam mangkuk. Kacau hingga gula larut.



Dalam mangkuk lain, gaul yis dengan tepung. Selepas tu tuang minyak, dan gaul sebati. 


Hasil dah digaul dengan yis dan minyak


Tuang bancuhan air + gula tadi (sedikit demi sedikit), gaul sehingga mendapat doh yang tak melekat di mangkuk. Rehatkan doh dalam 15 minit.



Selepas tu keluarkan doh dari mangkuk, uli seketika. Kemudian, bahagikan doh lebih kurang 65gm setiap satu. Jadi, akan dapat lebih kurang 15 biji. 



Leperkan doh. Masukkan inti. Kemudian tutup doh semula, rapi-rapi. Bahagian bawah, boleh letak paper cup saiz besar. Kalau takde, letaklah potongan kecil kertas minyak. Saya juga titikkan sedikit warna supaya dapat bezakan inti pau. 






Rehatkan doh dalam 30-40 minit. Biar doh naik cantik. Panaskan air dalam periuk kukus dan kukuslah pau anda (api besar) dalam 10-15 minit.



Pau yang panas wajarlah dimakan semasa panas:)



Inti Kacang Merah

Inti Kari Daging


Sekian.

4 comments:

safurara said...

lamanyaaaa x makan pau.sbb kt rumah tu xde sgt peminat pau.ehehehe

weezana said...

saya pun jarang buat pau ni.. slalu sangat pun bosan :)

Mama Eqalicha said...

Mkn panas2 dlm musim ujan...

Pehhhhh :D

weezana said...

Pau Kari memang lebih awesome dari Pau Kacang, lebih2 lagi di musim hujan :)