Saturday, April 19, 2014

Mencari Acuan Biskut Lidah Kucing

Memang dah lama saya tak membaking. Oleh yang demikian, ada banyak resepi-resepi baru yang saya belum pernah cuba. Dan akhir-akhir ni timbul keinginan nak mencuba resepi biskut Lidah Kucing. Malangnya, keinginan tidak kesampaian kerana saya tidak punya acuan. 

Meskipun ada blogger-blogger yang berjaya menghasilkan biskut ini tanpa acuan sebenar, namun saya lebih suka kalau mencuba dengan acuan yang tepat. Almaklum, biarlah saiznya sama dan ketebalannya juga sama. Teringin sungguh nak hasilkan biskut berwarna-warni yang dikatakan rangup oleh ramai blogger.

Apabila menjenguk ke blog Kak Wan (citarasawan), ada beberapa jenis pula perisa Biskut Lidah Kucing ni. Rupa-rupanya, biskut ini bukan sekadar yang versinya seperti pelangi, malah ada perisa keju dan perisa coklat. Justeru, niat mencari acuan semakin kukuh di dalam hati.

Pencarian saya bermula di Bake With Yen, Puchong. Mungkin saya tidak bernasib baik, acuan tersebut tidak ada di kedai ini.  Mungkin kerana ketiadaan stok. 

Dan kemudiannya saya cuba mencari acuan ini di sebuah kedai Pembekal Bahan-bahan Bakery `JADI'. Ini kali pertama ke sini. Dan... acuan berjaya ditemui.

Acuan Lidah Kucing


Paling menarik rupa-rupanya ada pelbagai acuan `kucing' yang dijual. Bukan hanya Lidah kucing, malah ada Hati Kucing dan Mata Kucing.

Hati Kucing

Mata Kucing


Terima kasih `JADI'. Banyak juga tau bahan-bahan bakery yang dijual di sini. Harganya pun ok. Owner dia pun mesra. 

Foto ni saya ambil dari Website JADI

Ada banyak stok bahan-bahan yang halal. Pembelian atas RM50, boleh guna kad kredit. Lain kali boleh datang sini lagi.


Alamat: No.5 & 7, Jalan Puteri 5/20, Bandar Puteri, 47100. Telefon: 03-8061 5234.



p.s.: Aiseh, balik rumah baru perasan yang mentega pulak takde. Kena pergi beli mentega dulu, baru boleh mula projek Biskut Miaw miaw nih :D

4 comments:

Unknown said...

ni kat mn..kalau nak beli online mcm mn

weezana said...

kena cari dekat kedai jual barang2 bakery. takpun, ada yg jual online. tapi saya x ada contact utk rekemenkan.

Unknown said...

Ada jual online x loyang ni???pening lh nk cri...

weezana said...

khairul, setahu saya ada, cuba google.