Saturday, April 26, 2014

Pedal & Hati Goreng Cili Kering



Pertamanya, saya nak beritahu yang resepi ni adalah resepi keluarga Puan Ramona. Keduanya, saya nak beritahu, Puan Ramona ialah rakan saya dari sekolah rendah lagi. Ketiganya, resepi ni sangat simple bahan-bahannya, namun mempunyai rasa yang sangat sedap. Keempatnya, terima kasih tak terhingga Puan Ramona, kerana sudi berkongsi resepi ini dengan saya dan izinkan pula saya mengongsikan resepi ini bersama orang lain. 

Sekiranya anda suka lauk berkuah dan berempah, ini bukanlah resepi yang anda cari. Namun, kalau anda mahukan resepi yang bergoreng, kering, mudah dan lazat, maka ini adalah resepi `must try' untuk dimakan panas-panas dengan nasi putih. FYI, selain daripada pedal dan hati ayam, menurut Puan Ramona, resepi ini juga boleh menggunakan paru lembu (lebih lazat katanya), daging dan juga kulit ayam. 

Diingatkan juga, Puan Ramona tak beri saya timbangan tepat dalam metrik, justeru, saya agak-agak je. makanya juga, kepada sesiapa yang pernah merasa resepi Puan Ramona ini, harap maaflah sekiranya sukatan saya ini tidak menghasilkan rasa yang tepat seperti mana air tangan Puan Ramona. Namun, insya-Allah, sukatan yang saya berikan ini agak-agak cukup rasa dan pada tahap yang sedap serta memuaskan hati. 


Bahan-bahan

5 keping hati ayam & 5 keping pedal
8 tangkai cili kering (kalau tak suka pedas, kurangkan sedikit)
sebiji bawang merah besar (kalau bawang tu besar sangat, guna separuh je) - hiris.
2 ulas bawang putih - hiris
garam dan gula secukupnya (mesti rasa masin dan juga ada rasa manis sedikit)
Minyak untuk menggoreng 


Cara-cara

Rebus hati dan pedal ayam sehingga agak masak. Toskan dan kemudiannya potong kecil (jangan kecil sangat, kalau pedal tu potong 4-5 hiris).




Gunting serong cili kering. Rendam dalam air panas. Cuci, buang biji dan toskan.



Gaul hati dan pedal dengan sedikit garam. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng hati dan pedal. Sila berhati-hati beberapa percikan minyak mungkin berlaku. Goreng agak-agak je, tak perlu sampai garing sangat. Tos dan ketepikan.



Panaskan 2 sudu besar minyak (saya guna minyak lain). Tumis bawang merah dan bawang putih dalam 5 minit. Lepas tu masukkan cili kering dan goreng sehingga hampir garing.



Masukkan hati dan pedal. 



Masukkan garam dan gula secukup rasa (mesti rasa masin dan manis ye). Gaulkan sehingga sebati. Dah siap, boleh tutup api.



Sila makan masa tengah panas. Cili kering dan bawang tu pun boleh dimakan kecuali kalau tak makan bawang yang besar-besar macam saya.





Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...