Tuesday, February 21, 2012

Step by Step... Ikan Kembung Goreng Berlada

Minggu lepas memang minggu sibuk. Minggu ni pulak minggu super sibuk. Saya memang super-duper sibuk. Nak masak pun tak larat. Penat yang teramat. Sekarang ni dah mula sedar kenapa projek nak tulis blog asyik bertangguh je dulu-dulu. Rupa-rupanya saya ni memang sentiasa bertugas di tempat huru-hara dan super-duper kesibukannya.

Walau bagaimanapun, kadang-kala tu saya kena curi masa juga. Kalau dapur tak berasap, hati tak seronok juga. Tambah-tambah pula kalau ada stok bahan mentah dalam peti sejuk. Kalau ada stok ikan atau daging, rasa macam nak masak segera. Ikan atau daging kalau simpan lama-lama khasiatnya akan hilang. Rasanya pun akan jadi kurang ummmpphh...


Oleh kerana saya penat, maka saya kena masak simple je. malam ni saya masak Ikan Kembung Goreng Berlada. Masakan ni sesuai sekiranya di rumah anda kurang rempah-ratus dan cuma ada cili kering dan bawang merah sahaja. Tapi kalau rumah takde stok garam, baik beli nasi bungkus kat kedai je la ye hehehehe...

Bahan-bahan

3 ekor ikan kembung (saya beli saiz sederhana)
15 tangkai cili kering (dipotong, direndam air panas, dibuang biji)
6 ulas bawang merah
1cm belacan
1/2 sk pati asam jawa (saya guna yang ADABI)
garam dan gula secukup rasa untuk sambal.


Cara-cara

Kisar cili kering, belacan dan bawang.



Belah bahagian belakang ikan. Masukkan satu sudu kecil sambal kisar ke bahagian yang belah tadi.




Panaskan minyak agak banyak dalam kuali. Goreng ikan sehingga ikan masak/garing. Angkat dan toskan ke dalam pinggan hidangan.



Panaskan minyak (boleh guna minyak ikan tadipun, kalau banyak gunalah separuh sahaja), tumis bahan-bahan kisar sehingga agak kering dan naik bau. Masukkan asam jawa. Tambah garam dan gula. Gula letaklah dalam 2 sudu kecil dan tambah lagi kalau suka pedas-pedas manis.




Tutup api. Tuang sambal tadi atas ikan. Bau sambal ikan semerbak satu rumah. Mana taknya, ada belacan kan....





 

2 comments:

A.s.t.i.n.a said...

tak cukup tu 3 ekoq..

weezana said...

hahaha.. cukup ler tu.. yg baby tu lum leh makan lagi... :)