Monday, February 6, 2012

Rendang Itik Negeri Sembilan (Dengan Daun Puding!)

Rendang Itik Nogori!


Pagi ni baru larat nak membloging. Semalam, sangat penat dan sangat kenyang sebab balik rumah My Dad kat Paroi NS. Sangat penat sebab dari pagi sampai ke petang suhu di Paroi agak panas, bebudak pun macam tak berapa selesa. Sangat kenyang sebab semalam kami dijamu dengan Rendang Itik Negeri Sembilan!

Kepada kengkawan yang tak pernah makan rendang itik, anda sangatlah rugi kerana anda tidak pernah merasa daging itik yang sedap. Daging itik adalah berbeza dengan ayam kerana itik lebih banyak `dark meat' daripada `white meat'. Untuk kategori poultry (ayam, itik, turkey), `dark meat' contohnya di bahagian peha ayam. Manakala `white meat' contohnya di bahagian dada. Pembentukan `dark meat' berikutan anggota-anggota tersebut banyak digunakan/digerakkan dan terbinanya otot-otot.

Terms ini anda harus tahu terutamanya kalau anda ke negara Barat. Kalau nak beli ayam bahagian peha, kita akan sebut `dark meat' dan bukannya `drumsticks'. (Disclaimer: Saya ambil US sebagai contoh, kalau kat Argentina sebut lain, itu saya tak tau okeh). Menurut wikipedia: birds which use their chest muscles for sustained flight (such as geese and ducks) have dark meat throughout their bodies. Kesimpulannya, keseluruhan anggota badan itik adalah `dark meat'. Oleh itu, kepada pemakan daging ayam/itik (poultry) yang suka bahagian tulang-temulang, anda pasti akan jatuh cinta dengan daging itik.


In d making

Taruk daun puding

Hampir kering

Berbalik semula kepada Rendang Itik Nogori tadi, rasa masakan ini memang marvellous. Meskipun pedas tapi kami terus laju menyuap nasi dan rendang itik ke dalam mulut. Pedas dan panas, pergghh memang mencabar dan tercabar. Istimewanya lagi kerana rendang itik ini dimasak dengan daun puding. Saya tidak pernah jumpa masakan di negeri lain yang guna daun puding kecuali di Negeri Sembilan nilah. Kalau saya silap, sila betulkan saya. Apabila ditambah dalam rendang, rasanya terus jadi 2 kali sedap.



Daun puding ni memang popular dan cuma ada dijual di Negeri Sembilan (mungkin ada la kat negeri lain, tapi susah nak cari). Justeru, saya pun ajaklah Mr. Hubby pergi ke Pasar Tani Paroi yang kebetulan dibuka pada setiap Ahad. Pasar tani ni betul-betul kat kawasan Stadium Paroi. Niat di hati nak beli daun puding.



Sempat je berposing

Saya pun beli seikat, baru singgit harga dia.



Maka, saya perlu cuba buat Rendang Nogori dengan air tangan sendiri. My NS Mom ada bagi buku `Resepi Lauk-Pauk Tradisional Negeri Sembilan'. Bagus buku ni sebab ada macam-macam resepi tradisi yang eden tak pornah dongar pun.



Akhir kata, saya nak defrostkan ayam dulu. Tengah hari nanti my BFF nak datang umah. :)

2 comments:

kucingorengemok said...

salam, saya pinjam gambar daun puding ye? tq.

weezana said...

salam, boleh, apa salahnya :)