Thursday, March 15, 2012

Step by Step... Spaghetti Beef Aglio Olio


First of all, saya nak minta maaf kalau ada sesapa yang tak puas hati dengan saya. Ini kerana saya masak Spaghetti Aglio Olio dengan daging. Yelah, kebanyakan resepi Aglio Olio akan guna seafood.

Maka, kalau anda rasa saya merosakkan keaslian masakan ini, tak payahlah anda teruskan bacaan. Anda boleh klik entry2 saya yang lain, yang mungkin dapat mengembirakan hati anda. Walau bagaimanapun, sekiranya anda sukakan Spaghetti Aglio Olio tetapi alergik dengan seafood atau ingin cuba suatu kelainan, teruslah bersama saya untuk mencuba resepi yang sedap ini.



Bahan-bahan
200 gm spaghetti
1/4 cawan olive oil
2 ulas bawang putih (kisar kering atau tumbuk)
1sk chili flakes (saya takde stok jadi saya guna serbuk cili)
1sb oregano flakes
1sb parsley flakes
1/2sk lada hitam
1/2sk garam
1/2 kiub pati ayam

sedikit keju Pamesan (untuk ditabur)

Untuk daging
200gm daging (hiris nipis)
1sk serbuk garlic salt
1/4sk lada hitam

Cara-cara
Rebus spaghetti sehingga lembut, tos dan ketepikan.



Gaul daging dengan garlic salt dan lada hitam.



Panaskan 2 sudu makan minyak zaitun. Goreng daging sehingga masak kedua-dua belah. Saya potong/gunting daging saiz lebih kecil supaya mudah dimakan.



 
Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih sehingga kekuningan. Jangan sampai hangit. Masukkan 1 senduk air. Masukkan oregano, parsley dan chili flakes, lada hitam, garam dan pati ayam.

Masukkan spaghetti.
Masukkan daging. Kacau hingga sebati dan agak kering.

Hidang dengan taburkan sedikit keju Parmesan.



Hasya memang suka sangat spaghetti ni. Makan sampai bertambah-tambah. Sedap tau!

 

No comments: