Saturday, March 24, 2012

Step by Step.. Puyuh Goreng Halia Berkicap

Sebenarnya saya nak masak sotong percik hari ni. Ini gara-gara terpengaruh dengan gambar Sotong Percik Puan Nora Ali di Facebook beliau. Malangnya, semalam saya tak sempat ke pasar malam. Ini pula gara-gara asyik buat 5S kat opis. Akibatnya pukul 9 malam baru nak balik rumah. Tokey jual sotong pun dah packing barang nak balik rumah.

Apabila terpaksa rela membuat 5S di opis, maksudnya waktu berkerja terpaksa ditambah setiap hari. Mana taknya, 5S ni seumpama pertambahan satu lagi beban tugas pada setiap individu. Bukan sekadar pertambahan 20 minit setiap hari (ye la 10 minit 5S kan, waktu datang dan sebelum pulang). Sehubungan itu, blog saya ni kekadang bernyawa kekadang tidak. Mana taknya juga, saya ni bukan sahaja tak sempat nak masak, malah tak sempat nak makan pun.

Walau bagaimanapun, yang positifnya, opis tetiba je jadi bertambah bersih dan teratur. Kalau persekitaran dah bersih, selepas ini boleh bersihkan hati, minda dan perkara-perkara lain yang lebih global.




Maka hari ini kita masak `Puyuh Goreng Halia Berkicap' memandangkan dalam peti sejuk cuma ada puyuh, ayam dan daging sahaja sebagai pilihan.

Bahan-bahan

4 ekor puyuh (dipotong 4 setiap ekor)
Garam dan serbuk kunyit secukupnya

2 ulas bawang merah saiz besar atau 7 ulas bawang merah saiz kecil.
2 ulas bawang putih.
2 inci halia
1 batang cili merah
1/4 cawan kicap manis
1/2 sk garam


Cara-cara

Gaul puyuh dengan garam dan kunyit secukupnya. Kalau nak lagi sedap, perap selama sejam. Kalau nak goreng terus pun boleh je.



Panaskan minyak yang agak banyak dalam kuali (kalau deep fry lagi bagus). Goreng puyuh sehingga masak, kalau suka garing boleh sampai garing.



Angkat, tos dan ketepikan.



Hiris nipis bawang merah, bawang putih, halia dan lada merah. Panaskan 3 sudu besar minyak minyak  (boleh guna minyak puyuh tadi) dan tumis bahan-bahan hirisan sehingga kekuningan dan naik bau.



Masukkan kicap dan goreng sebati selama 5 minit. Tambah garam. Kalau suka lebih manis, boleh tambah sedikit gula. Kalau guna kicap masin, memang kena tambah 2 sudu besar gula.


Masukkan puyuh yang dah digoreng tadi. Gaul hingga sebati. Boleh tutup api dan hidang.





Sedap sangat. Kunyah punya kunyah, tak perasan dah termakan 2 ekor puyuh. Yum Yum...




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...