Sunday, March 25, 2012

Step by Step... Sardin Tumis Pedas



Kalau makan lauk sardin di gerai-gerai, saya selalunya akan berasa kecewa. Ini kerana, lazimnya lauk sardin tersebut cair dan tak bermaya. Saya tak la kata yang saya pandai masak, tapi masakan sardin yang saya masak memang lebih ummpphh dan bermaya daripada yang dijual di gerai-gerai. Walau bagaimanapun, (disclaimer) itu adalah pengalaman saya, mungkin gerai yang berdekatan dengan opis anda memang pandai masak sardin hehehehe...



Maka, hari ni saya nak masak sardin. Sardin tumis pedas ni sesuai dimakan dengan roti dan nasi ataupun nasi lemak. Cuma, kalau nak dimakan dengan roti, tak perlulah letak kentang.


Bahan-bahan

Setin sardin (saya guna Ayam Brand 230gm)
10 tangkai cili kering (dipotong, rendam air panas, dibuang biji, tos)
sebiji bawang merah saiz besar (kalau guna saiz kecil dalam 4-5 ulas)
2 ulas bawang putih
1/2 sk pati asam jawa
garam secukup rasa

sebiji kentang saiz kecil (potong 8 atau 16)
garam dan serbuk kunyit secukupnya untuk menggoreng kentang
1cm halia

Nota: Kalau suka boleh tambah sebiji tomato (belah 4) dan masukkan selepas masuk asam jawa.

Cara-cara

Gaul kentang dengan garam dan kunyit. Panaskan minyak dalam kuali. Goreng kentang sehingga masak. angkat, tos dan ketepikan.



Kisar cili kering, bawang merah, bawang putih dan halia.



Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar. Kacau sehingga bahan kisar masak atau pecah minyak. Masukkan asam jawa. Kacau seketika.



Masukkan sardin. Kacau sebati.



Masukkan kentang. Kacau lagi seminit dua. Dah siap pun.



Sardin tumis pedas ni sesuai sangat kalau makan dengan nasi atau jadi sambal nasi lemak. Kaw gitu....





No comments: