Saturday, February 23, 2013

Step by Step... Funnel Cake



Tak tahu kenapa pagi-pagi ni saya terfikir nak buat Funnel Cake. Dan saya pun tak tahu kenapa tahun lepas (2012) saya tak buat Funnel Cake. Sedangkan Funnel Cake ni adalah salah satu makanan kegemaran Hasya. Mungkin kerana sepanjang tahun lepas, saya terlalu sibuk mencuba resepi-resepi baru.....
 
Oleh yang demikian, pagi-pagi ni saya mulalah mencari-cari entry tahun 2011 yang saya buat tentang Funnel Cake. Masa kali pertama buat kek ni, saya tak ada acuan corong/funnel tu. Teringat lagi yang saya paip lepas letak adunan dalam plastik. Lepas jumpa entry tu (klik sini untuk baca), saya tunjuk kat Hasya dan tanya dia, "nak tak makan kuih ni?" dia jawab "Nak!" Dan saya pun keluarkanlah corong/funnel yang saya beli tahun lepas kat Ikea.


 
 
Jom lah tengok resepi mudah ni.
 
 
Bahan-bahan (untuk 4-5 Funnel cake)
 
1 1/4 cawan tepung gandum
sebiji telur
2 sudu besar gula
1/4 sk garam
2/3 cawan susu segar
1sk baking powder
minyak masak secukupnya untuk menggoreng
 
Nota: Sila tambah susu sekiranya adunan agak keras. Saya pun tambah lagi susu. Nanti saya terangkan lanjut.
 
 
Cara-cara
 
Campur je semua bahan dalam mangkuk adunan.


 
 
Kacau sebati.


 
 
Kalau adunan agak keras, tambah susu sedikit demi sedikit. Adunan seharusnya agak cair (jangan cair terlampau). Kalau tak cair, macam mana nak lalu dalam corong/funnel.


Cair macam ni la
 
 
Panaskan minyak dan masukkan adunan dalam corong/funnel.



 
 
Corongkan adunan apabila minyak panas. Buatlah corak suka hati asalkan anda gembira. Api jangan besar, sederhana kecil dah ler.


 
 
Setelah keperangan, balikkan funnel cake anda. Biarlah perang kedua-dua belah.


 
 
Angkat, toskan dan kemudian boleh tabur gula aising atas Funnel Cake.


 
 
Makan panas-panas sebab kalau tak panas, tak rangup la. Masa untuk makan dan bernostalgia. Hasya makan 2 keping Funnel Cake.





 
 
Nota: Saiz acuan funnel tu sebenarnya ikut suka. Saya cuba kedua-dua acuan funnel yang saya ada, ok je hasilnya.

Sekian.
 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...