Tuesday, October 14, 2014

Butter Cake Polkadot (dot.. dot.. dot) sesi bermain dengan corak

Assalamualaikum..



Kadang-kala saya memang suka menghasilkan sesuatu yang kononnya cantik atas dasar kreativiti. Terutamanya apabila mood dan idea inovasi tersebut datang dengan tidak semena-mena. Selalunya mood dan idea ini akan muncul dengan jiwa dan semangat yang rajin. Justeru, inovasi yang terilham akan menjadi kenyataan. 

Maka apabila idea inovasi muncul, haruslah saya menterjemahkan idea tersebut menjadi realiti. Bahan yang menjadi mangsa kali ini ialah Butter Cake atau Kek Mentega. Rasanya, dah ramai my gorgeous readers & my lovely followers yang dah cuba resepi Kek Mentega Moist yang awesome ni. Akmaklum, resepi simple, sedap dan Less is More kan?   

Justeru, entry ini hanya untuk menayang versi Polkadot sekiranya anda bosan dengan versi marble dan si tompok-tompok seperti Moo Moo Cow itu. Resepinya sama je macam resepi kek mentega sebelum ni cuma kita main dengan warna dan corak. Sedikit serbuk koko juga supaya kek ini jadi marble coklat gitu hehehehe...

Cik Polka sedang beraksi



Bahan-bahan 

(A)

250 GM mentega
170 GM gula kastor
210 GM tepung gandum
1 sk baking powder

(B)

5 biji telur
1/2 sk esen vanila

Tambahan: 1 1/2 sb serbuk koko dan pewarna merah jambu


Cara-cara

Masukkan semua bahan-bahan A dalam mangkuk. Putar sehingga sebati. Masukkan satu persatu telur dan esen. Putar sebati. Telur terakhir jangan putar lama sangat, cukuplah 3-4 minit je. 



Bahagikan adunan kepada 2 bahagian, masukkan serbuk koko pada salah satu adunan. Satu adunan lagi letak pewarna merah jambu. Gaul sebati. 



Gunakan loyang yang telah disapu mentega atau lapik dengan kertas baking. gunalah loyang apa sahaja yang anda suka, tapi jangan saiz yang besar sangat, cukuplah yang 8 atau 9 inci (untuk loyang bulat). Masukkan adunan ke dalam plastik piping dan lepas tu pipekan seperti di bawah:












Panaskan oven suhu 160 darjah. Bakar kek selama 50-60 minit. Sila cucuk guna lidi kalau takut kek tak masak. 

Cik Polka di dalam oven

Cik Polka sudah masak


Hasilnya.. si dot dot dot...

Cik Polka sedang tersenyum

Cik Polka dalam Tupperware


Sekian. 

2 comments:

safurara said...

huaaaa, ni rajin sangat neh!

weezana said...

cuba2 je.. sebab ada masa sikit :)