Monday, October 20, 2014

Roti Lembut Gebu & Simple Lagi

Kalau ikutkan mood, saya memang malas nak menaip hari ni. Sebabnya, saya nak berehat, makan dan tidur sahaja. Tapi, apabila login di blog hari ni, tiba-tiba hati saya jadi gembira. 

Sebabnya, Total Pageviews di blog marhaen dan tidak seberapa ini, sudah mencecah angka 1.5 juta! 

Ya, 1.5 juta gitu... Maksudnya, ramai jugalah yang baca blog ni. Meskipun jumlah Pageviews tersebut tidaklah semeriah blog-blog otai-otai masakan yang lain seperti Mat Gebu dan Azlita. 

Eh, kenapa pula saya buat perbandingan dengan mereka ek? Saya ni bukan blogger masakan, tapi blogger makanan. Eh bukan! saya bukan blogger masakan atau makanan, blog yang sedang anda baca ini adalah blog caca-marba.. Itulah sebab, nama yang diberi `Life is Colorful', macam-macam warna gitu. Blog suka-suki hati :)

Maka, oleh kerana saya gembira, saya nak kongsikan satu percubaan yang baru sahaja dibuat semalam. Resepi Roti Lembut Gebu & Simple Lagi. Roti ni memang simple sebab tak remeh bahan-bahannya. Dahlah tak payah nak buat water roux, tak pakai bread softner dan bread improver pula tu. 



Meskipun demikian, hasilnya tetap Lembut dan Gebu. Dapatnya pun banyak. Boleh buat macam-macam jenis roti. kalau tak habis, boleh simpan dalam bekas kedap udara atau peti sejuk. Kalau nak makan, panaskan dalam ketuhar mikro. Terus jadi panas, lembut dan gebu semula. Magic gitu....



Resepi ni saya ambil dari blog Dapur Mas. Kalau nak uli guna tangan, bolehlah jenguk blog dapur mas, sebab Puan Mashitah uli doh guna tangan. Katanya, resepi ini dari sumber fb Anie Japri. Terima kasihlah pada Mashitah dan Anie ye. 


Bahan-bahan (simple sebab sikit je bahan)

500gm tepung roti (high protein)
250ml air sejuk peti ais  
1 biji telur
30gm susu tepung
80gm mentega
1sk garam
85gm gula
1 paket yis (11gm)


Cara-cara

Masukkan bahan-bahan cecair dalam breadmaker. Masukkan bahan-bahan kering. Pilih fungsi menguli. Doh akan naik selepas selesai menguli.

hampir melimpah keluar

Keluarkan doh. Uli sekejap guna tangan. Lepas tu bentuklah apa jua bentuk roti yang anda suka. 



Saya bahagikan doh kepada 2 bahagian. Satu bahagian saya buat roti cheese kosong. Saya bentukkan bulat, 9 bun. Jangan lupa, jarak-jarakkan doh sebab nanti dia naik, 2 kali ganda.



Satu bahagian lagi saya bahagikan jadi 11 bun. Doh kecil-kecil tersebut saya letak sosej dan crabstick di tengah-tengah.



Kemudian saya biarkan sehingga doh naik sekali ganda (30-40 minit). Saya taburkan cheese (mozarella dan parmesan)  dan gula pada permukaan bun cheese. Saya pipekan sos cili dan mayonis pada bun sosej dan crabstick.




Panaskan oven 160 darjah. Bakar 20 minit atau sehingga permukaan roti kuning perang. jangan sampai hangit sudah. Biarkan beberapa minit lebih masa kalau roti anda warnanya tak cukup cantik.



Roti-roti yang lembut dan gebu.

Lihatlah teksturnya

Sebiji sudah kumakan

Bun-bun yang comel


Breakfast pagi ni.



Sekian.  

No comments: