Sunday, October 19, 2014

Muffin Coklat

Assalamualaikum...



Muffin Coklat juga jadi pilihan hati saya sebagai buah tangan untuk dibawa pulang ke kampung semasa sambutan Hari Raya Aidiladha yang lepas. Istimewanya Muffin Coklat ini ialah budak-budak amat menyukai muffin ini. Oleh kerana saya buat saiz kecil (cup 38 X 30mm ), jadi budak-budak boleh makan 3-4 biji muffin pada satu-satu masa. 

Justeru, meskipun adunan ini akan dapat banyak muffin, budak-budak dan ibu bapa mereka juga akan cepat menghabiskan muffin-muffin ini. 



Rasa Muffin Coklat ini sedap dan penuh rasa coklat. Nak buat pun senang. Saya ambil resepi ni dari blog izahdaut. Saya nak bagi backlink, tapi tak tahu kenapa blog izahdaut hari ni macam ada problem, asyik keluar iklan je. Alternatifnya, saya bagi backlink untuk Kak Nor Secubit Garam (saya copy paste dari sini, tapi saya ikut cara-cara izah) yang juga gunakan resepi yang sama.

Bahan-bahan

A
2 cawan tepung *izah gune tepung gandum
1 1/4 cawan serbuk koko *izah letak 1 cawan
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil soda bikarbonate 
3 sudu teh nescafe
sedikit garam

B
2 cawan gula kastor *izah kurangkan sikit
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair (atau susu segar)
3 biji telur
1-2 sb oren sunquick * izah tambah

C
3/4 cawan air panas

Cara-cara

Campurkan semua bahan-bahan B dan letak ketepi.



Ayakkan tepung bersama serbuk koko, baking powder dan soda dan campurkan semua bahan A di dalam mangkuk besar.



Masukkan bahan B ke dalam A dan kacau rata. 
Kemudian akhir sekali masukkan air panas ke dalam adunan tadi dan gaul rata. (jgn overmix).



Ceduk ke dalam muffin cup. Letak hiasan seperti kacang atau coklat cip.


2 in 1. Cara-cara membaking sambil menjaga baby :D


Bakar pada suhu 175 C selama 20 minit. Muffin akan naik. Sila cucuk guna lidi kalau tak yakin.



Muffin sejuk, baru baru simpan dalam bekas kedap udara.

Muffin dah siap. Baby masih begitu juga, tak tidur... hehehe

Here you go... 

Selamat mencuba!

No comments: