Sunday, March 30, 2014

Maldives..Syurga Pulau Nan Indah... (10th Anniversary) Part 5

Bersambung dari Part 4.

Pagi di Centara Ras Fushi

Pulau-pulau terumbu karang di Maldives sememangnya syurga pulau nan indah. Sebaik sahaja berjalan keluar dari Water Villa, pelbagai keindahan yang dapat kami rakam.

Pemandangan dari pintu hadapan villa

Pantai

Kolam renang
Cantikkan?

Boleh berjemur di tepi pantai

Pemandangan water villa

Bot-bot yang berlabuh

Makan pagi di Ocean Restaurant juga satu pengalaman yang menggembirakan hati. Perasaan menyenangkan timbul apabila saya disapa mesra oleh pekerja-pekerja di sini.

Ocean restaurant

Chef yang bertugas memasak omelet turut memberi salam kepada saya. Dia kemudiannya memberitahu bahawa semua ayam dan daging yang disediakan adalah halal untuk dimakan. FYI, di resort-resort diberi sedikit kelonggaran oleh kerajaan Maldives untuk mengimport daging babi dan alkohol. Justeru, harus hati-hati kerana berkemungkinan ada hidangan yang mengandungi pork tersebut. Saya juga mendapati pekerja-pekerja di Centara terdiri daripada Maldivian, Thailand dan Bangladesh.

Dalam Ocean

Breakfast

Mintak teh, dia bagi satu teko

Seterusnya, kami ke Diving Center untuk mendapatkan peralatan untuk snorkeling. peralatan yang diberi ini akan kami pinjam sehingga hari terakhir di Centara. Semua ini diberikan secara percuma kerana telah dimasukkan dalam pakej Half Board.

Diving Center

All inclusive

Semasa sesi penerangan semalam, kami juga diberitahu bahawa kami boleh mengupgrade pakej kami kepada `all inclusive'. Perbezaannya saya perincikan seperti di bawah:

1. Kami akan dapat tambahan untuk makan tengah hari. Pakej Half Board hanya untuk breakfast dan Dinner.

2. Boleh menikmati minuman di 3 bar (Viu Bar, Waves Pool Bar dan Giraavaru Lobby Bar) dalam resort ini dari jam 11 pagi hingga jam 11 malam. Boleh minum tanpa had; alkohol atau pun non-alcohol.

Untuk upgrade ke all inclusive, kami perlu menambah USD100 untuk sehari (dikira bagi setiap Villa). Oleh kerana kami berasa yang agak rugi untuk berbuat demikian, maka kami tidak menambah nilai pakej yang telah kami sedia ada. Lainlah bagi Caucasian dan European, pastinya minum tanpa had di bar-bar akan menguntungkan mereka. Yelah, harga segelas wine bukannya murah kan...

Snorkeling di Water Villa

Setelah mengambil peralatan snorkeling, kami kembali ke villa untuk berenang.

Sekali lagi terasa best sangat sebab kami tidak perlu berkongsi lautan dengan ramai orang. Terutamanya ketika berenang di pantai terumbu karang yang berdekatan dengan villa kami.

Mr Hubby memang menjadikan penginapan di Water Chalet ini amat berbaloi kerana dalam sehari beberapa kali dia akan terjun ke bawah untuk berenang dan snorkeling. Selain daripada berenang dan snorkeling, boleh juga fefeling seperti Caucasian, dengan membaca novel romantik dan berjemur di beranda villa.

Fefeling romantik baca `The Notebook'

Sekiranya anda atau pasangan anda tidak romantik, pulau ini akan mengubah hati dan jantung masing-masing menjadi romantik:)

Lunch di Suan Bua

Tengah hari tersebut kami menempah untuk lunch di Suan Bua (Thai Restaurant). FYI, kalau hendak makan di restoran selain daripada Ocean, perlu membuat tempahan terlebih dahulu kerana tempat duduk adalah terhad.

Untuk makan tengah hari ini kami pilih untuk makan Pad Thai (lebih kurang Char Koay Teow). Lunch kena bayar sendiri sebab tak termasuk dalam pakej.

Pad Thai

Selesai makan, kami berehat dan sambung berenang. Kami juga tidak sabar untuk menunggu sunset di beranda villa kami pada lewat petang tersebut.

Sunset di Water Villa

Mujurlah kami diberikan Sunset Water Villa. Maka, tidak perlulah kami keluar ke Viu Bar yang mana menjadi tumpuan ramai pengunjung untuk menyaksikan sunset.

Matahari yang semakin hilang

Indah bukanlah suatu perkataan yang sesuai. Sebenarnya tidak ada perkataan yang boleh diungkapkan mengenai syurga pulau nan indah ini....

Makan malam di Ocean Restaurant

Setiap malam Ocean Restaurant mengadakan tema yang berlainan. Malam ini kami makan dengan tema Arabian.

Pinggan saya

Untuk Part 6 saya akan sambung mengenai aktiviti non-motorized water sports dan mengelilingi resort Centara pada hari berikutnya.