Friday, September 27, 2013

Melaka River Cruise.. Menyusuri Sungai Melaka (Part II)

Bersambung dari Part I.

Esok paginya, kami bangun agak awal. Selepas bersarapan, kami terus check out dan menuju ke Bandar Melaka. Destinasi pertama tentunya ke Muara Sungai untuk menaiki Melaka River Cruise. 


Dah beli tiket

Beratur

Jumlah pengunjung yang beratur menanti bot tidak seramai malam tadi. Tidak lama beratur, kami sudah berada atas bot untuk merentasi Sungai Melaka yang bersejarah ini. Maka bermulalah laluan kami menyusuri sungai.






Sepanjang sungai, terdapat deretan bangunan unik. Mata tidak jemu melihat di kiri kanan sungai. Bot ini turut melalui 7 jambatan yang mempunyai sejarahnya yang tersendiri.



pemandangan yang indah

Melalui jambatan

jambatan

bangunan yang dilukis






Sepanjang perjalanan ini juga, mata kami terlihat beberapa kali biawak yang sedang berenang atau merangkak di atas batu-batu di tepian sungai.


Nampak tak biawak?

Selesai perjalanan selama 40-45 minit ini, kami sebenarnya berasa amat letih. Namun Hasya masih bertenaga dan teruja untuk ke Muzium Samudera/Maritim. 




FYI, Muzium unik ini berbentuk kapal dan dibina berdasarkan reka bentuk Kapal Portugis `Flor De La Mar'. Kapal inilah yang digunakan oleh Alfonse de Albuquerque untuk menjajah Melaka pada 1511. RM3 je bayaran untuk masuk dalam kapal ini bagi dewasa. Khayra seperti biasa FOC.


Mr. Hubby & Khayra

Hasya yang sudah berlari untuk menaiki kapal
Dalam kapal

Antara yang dipamerkan

Dalam kapal ada kapal


Saya berbisik kepada Mr. Hubby supaya menjadikan Muzium berbentuk kapal ini sebagai destinasi terakhir. Saya sudah terlalu penat untuk berjalan ke tarikan yang seterusnya. Oleh kerana saya dah penat, tetiba je dapat idea untuk mengelilingi tempat-tempat bersejarah dengan menaiki beca. 


pemandangan Menara Taming sari dari atas beca

Laluan bersejarah ke afamosa

Kami juga tak lupa mengambil gambar kenang-kenangan. 




Matahari semakin terik. Kepanasan dan rasa dahaga yang amat mendorong kami untuk mencari Coconut Shake di Jalan Klebang Besar.  






Tak susah nak mencari gerai ni. Berdekatan dengan Caltex. Untuk yang menggunakan GPS, kordinat adalah seperti berikut:


N 2 12.984E 102 12.292


Meskipun perlu beratur untuk mendapatkan Coconut Shake yang lazat, namun segala pengorbanan adalah berbaloi kerana minuman ini sungguh awesome!

bestnya!

Ada ice-cream dalam shake ni

Menghilangkan dahaga

Akhir kata, kalau nak makan asam pedas yang lazat (saya makan asam pedas ikan jenahak), anda boleh ke Gerai Hajah Rahmah di KM9, Bukit Katil.


banyak pilihan

Hati mula berkenan

Asam pedas jenahak

Kari kepala ikan

Memang sedap giler asam pedas dan kari kepala ikan kat sini! Lain kali saya akan datang lagi.

Sekian.

2 comments:

asha hana said...

wahh bangga pulak hana jadi org melaka. haha ^_^

weezana said...

memang best la melaka. makanan sedap2.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...