Thursday, September 26, 2013

Melaka River Cruise.. Menyusuri Sungai Melaka (Part I)

Hari Malaysia 2013 tempoh hari, kami sekeluarga ke Melaka. Tak ada dalam perancangan pun untuk ke Melaka. Malah, kami tak ada perancangan pun untuk ke mana-mana. Namun, apabila teringat yang anak-anak akan bosan tanpa aktiviti baru, maka saya gagahkan juga untuk merancang sesuatu. Makanya tempahan saat akhir di Avillion Legacy Melaka dibuat untuk 1 malam. 

Dan pada Ahad 15 September, kami bertolak ke Melaka. Perjalanan mengambil masa kurang 2 jam dan destinasi pertama tentunya ke tempat penginapan kami. 




Bilik di Avillion Legacy Melaka

Tentunya aktiviti wajib petang itu adalah meneman budak-budak untuk mandi di kolam renang (maaf tiada foto). Justeru, kami hanya keluar untuk melihat Bandar Melaka pada sebelah malam. 

Lewat petang, kami singgah ke Jonker Walk. 


Pintu gerbang masuk ke Jonker Walk




Kami menjamu mata melihat barangan yang dijual di sini. Kebetulan ada pasar malam pada setiap hujung minggu. Gerai-gerai menjual pelbagai barangan dan makanan  memeriahkan jalan yang dihuni oleh deretan kedai 2 tingkat.  


Dua budak nakal sedang dipimpin oleh Mr. Hubby



Ada Mainan

Makanan

Salah sebuah restoran di jalan ini
 
ada pula orang yang sudi menghiburkan pengunjung


Kami juga sempat berjalan-jalan di Jonker Walk World Heritage Park.






ada tugu tokoh bina badan


Tanpa membeli apa-apa di Jonker Walk, kami terus ke tepian Sungai Melaka. Sasaran kami untuk menaiki bot yang dikenali sebagai Melaka River Cruise. Meskipun perkhidmatan bot ini telah bermula dari tahun 2008 lagi, namun inilah kali pertama kami dapat melihat sendiri tarikan pelancongan yang amat popular di Melaka ini. 

Kami memilih untuk meletakkan kereta berdekatan dengan Stesen Perhentian (salah satu stesen bot). Kemudian, kami menelusuri Sungai Melaka untuk ke Muara Sungai yang berdekatan dengan Muzium Samudera. Niat kami untuk menaiki bot dari Muara Sungai ke Taman Rempah Ratus. 


Cantik


Melaka River Cruise

Ada Cafe di sepanjang sungai


Wah ada HRC!

Hasya

Casa Del Rio


Malangnya, barisan pengunjung yang menunggu giliran untuk menaiki bot sungguh panjang. Betullah kata rakan-rakan bahawa pengalaman waktu malam menaiki bot ini adalah lebih indah dan lebih istimewa. Ini berikutan laluan di sepanjang sungai yang diterangi dan dihiasi lampu kelip-kelip berwarna-warni. Faktor ini mempengaruhi pengunjung untuk menaiki bot pada sebelah malam.


Panjang beraturnya


Maka, tidaklah dapat kami menyusuri Sungai Melaka menaiki bot pada malam hari. Kami mula merancang untuk bangun awal pagi dan mencuba nasib pada esok hari. FYI, ada 2 pengangkutan unik lain yang boleh anda naiki untuk melihat keindahan Bandar Melaka iaitu beca dan bas 2 tingkat.


boleh naik beca

boleh naik bas double decker, ala2 NYC

Bersambung di Part II.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...