Sunday, November 25, 2012

Step by Step... Sup Daging Bersayur

Kadang-kala tu memang malas nak masak 2-3 jenis masakan. Kepada anda yang ada anak kecil, anda mesti menghadapi masalah yang sama dengan saya. Tambahan lagi apabila anak kecil tu tak makan masakan pedas atau belum boleh lagi makan masakan pedas.
 
Oleh yang demikian, kena berfikir untuk masak sejenis dua masakan yang boleh dimakan seisi rumah. Tak pedas tapi sedap dan boleh diterima oleh semua peringkat umur. Satu perkara lagi adalah kena masak masakan berkhasiat. Maklumlah masakan untuk budak-budak, kalau tak berkhasiat, kesian pulak dengan budak-budak yang belum tentu makan makanan berkhasiat pada hari-hari biasa.

 
 
Maka hari ni, saya masak masakan yang sesuai untuk semua orang. Saya masak Sup Daging Bersayur. Jom tengok bahan-bahannya.
 
Bahan-bahan
 
 
200gm daging (dihiris nipis)
2 ulas bawang merah (hiris nipis)
2 ulas bawang (hiris nipis)
1/2 inci halia (hiris nipis)
1 batang cili merah (saiz kecil sahaja, hiris nipis)
6 batang jagung muda (hiris memanjang)
sedikit kobis bunga (potong kecil)
sebiji kentang (potong 8)
sedikit daun sup (hiris halus)
1/2 kiub pati ayam
3 cawan air (tambah atau kurangkan pun boleh, suka hati nak kuah berapa banyak)
garam secukup rasa

Nota: Boleh juga tambah sayur lain seperti lobak merah.


Cara-cara

Panaskan sedikit minyak dalam periuk. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau. Masukkan halia dan cili merah, tumis seketika lagi. Kemudian masukkan air. Biar mendidih.



Masukkan daging dan kiub pati ayam. Biarkan mendidih. Masukkan kentang. Kacau sekali-sekala dan biar lebih kurang 5 minit (sehingga kentang masak).



Masukkan jagung muda dan kobis bunga. Masukkan garam secukup rasa. Biar seketika.



Akhir sekali, masukkan daun sup.



Tutup api dan boleh dihidangkan.



Sup-sup kurang pedas begini, amat sesuai dimakan dengan nasi dan ikan masin. Hari ni saya goreng terubuk masin. Kebetulan memang ada stok hehehehe...



Perrggghhh memang sedap.

Gandingan yang terangkat!


FYI, kalau goreng terubuk masin, gorenglah sehingga garing betul supaya dapat dimakan rangup seperti keropok dan boleh dikunyah tulang-tulangnya sekali.

Terubuk masin goreng garing


Menghasilkan bunyi Kruuppp... Krapppp... Kruppp.... Krapppp...

 


2 comments:

adda syuhada said...

tgk gmbr pun kemain lgi sedap..mcm nk tumpang makan kt sini jer..

weezana said...

Adda, masakan orang malas ni. Terubuk masin tu yang awesome sebenarnya hehehehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...