Saturday, November 20, 2010

Tipah yang selalu tertipu



Sudah beberapa kali Tipah bertukar pakaian. Tipah hendak keluar ke Giant, Shah Alam tapi Tipah masih belum berjaya menemui pakaian yang sesuai. Dua tiga bulan kebelakangan ini berat badan Tipah semakin bertambah. Inilah yang menyebabkan Tipah kurang selesa memakai beberapa blouse dan t-shirt saiz "M" nya yang dirasakan semakin ketat dan menampakkan bentuk perutnya. Tipah sendiri tak mengerti bagaimana berat badannya boleh naik begitu cepat.

Tipah bukannya berpendidikan rendah. Tipah ada degree. Tipah celik IT. Tipah pernah terbaca dalam wikipedia bahawa 10 tahun lepas CUMA 3 juta rakyat Malaysia yang ada masalah obesiti. Tipah juga tahu seramai 1.2 juta daripada rakyat Malaysia yang obes itu ada penyakit diabetes. Oleh kerana itu, Tipah tak naklah makan benda manis-manis ni. Tipah jarang nak minum teh tarik di kedai selepas Tipah terbaca yang teh tarik sangat tinggi kandungan gulanya.

Tipah mana ada makan makanan mamak yang tinggi kolestrol ni. Tipah juga tak beli makanan pasar malam yang bergoreng. Tipah pernah tengok penjaja di pasar malam menggoreng ayam menggunakan minyak yang sama berkali-kali. Tipah, jauhi semua makanan bermutu rendah tu. Tipah amal pemakanan sihat. Tipah makan mengikut diet seimbang.


Tipah suka sangat McDonalds, seimbang gitu. Tipah selalu makan di McDonalds. Melainkan kalau Tipah baru dapat gaji, Tipah akan makan di tempat-tempat popular. Mahal sikitpun tak apa, sebab "sekali-sekala" kata Tipah. Bulan lepas Tipah makan di Otarian restoran sebab Tipah teruja tengok iklannya yang membayangkan betapa popularnya makanan di restoran ni. Tak naklah Tipah ketinggalan, takut-takut kalau kengkawan Tipah semua dah rasa makanan ni, tinggal Tipah sorang je tertinggal ketapi. Tambahan pula, sekarang ni zaman facebook. Nanti fb Tipah takde pula gambar makan kat restoran Otarian nih.

 
Tipah juga suka memasak. Masakan yang paling Tipah suka adalah membuat pencuci mulut yang lazat dan berkhasiat. Tipah selalunya menggabungkan bahan-bahan yang berkhasiat terutamanya bijirin sarapan. Kadang-kala tu Tipah letakkan quaker oats untuk memastikan dessert Tipah sentiasa sihat untuk dimakan.


Tipah juga seorang yang gemar berjimat-cermat. Kalau ada promosi makanan, Tipah tidak ketinggalan untuk membelinya. Contohnya kalau Pizza Hut buat promosi Pizza besar pada harga Pizza saiz sederhana. Lagipun, pizza tu makanan yang dibakar bukan bergoreng, apa salahnya makan lebih sedikit.


Tipah juga ada kerjaya yang bagus. Badan makin naik, Tipah risau juga. Hmmm susah-susah Tipah boleh beli produk untuk kuruskan badan kot. ada banyak promosi di internet dan majalah. Bukannya susahpun, tak payah kurang makan atau bersenam, Tipah cuma perlu minum teh je.


Takpun, Tipah dah berkira-kira duit simpanan ASB Tipah untuk beli gelang tungsten. Khabarnya gelang tersebut boleh seimbangkan berat badan Tipah. Tipah kena tepon agent gelang tulah. Mungkin pejabat dorang dah buka lepas cuti raya haji ni. Semoga Tipah berjaya dalam proses mengurangkan berat badannya! Adios!

2 comments:

Nora Azi said...

Tipah=Tam? wakakaka...

tungsten mmg bagus, beli Tipah, jgn tak beli... hihihi

weezana said...

wakaka, Tam pulak yang kena.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...