Cerita seorang pekedai yang saya paparkan sebelum ini adalah contoh kepada stereotypes yang berlaku dalam kehidupan kita. Sebagai manusia, ada pelbagai perkara yang harus kita fikirkan. Justeru, kita perlukan shortcut untuk berfikir.
Maka, apabila pelancong-pelancong yang lazimnya daripada semenanjung datang ke kedai Cik Milah, mereka terpesona dengan brooch Sapphire yang dijual. Tambahan pula harganya agak mahal jika dibandingkan dengan brooch2 yang lain. Untuk kenang-kenangan dan dibawa pulang ke Semenanjung, sudah tentulah pelancong-pelancong tadi mahu membeli sesuatu yang berkualiti dan affordable.
Maka shortcutnya: expensive=good.
Berbalik semula kepada cerita Cik Milah, sebagai seorang businesswoman yang bijak, Cik Milah tak mengambil masa lama untuk berfikir tentang strategi yang seterusnya. Pada musim cuti sekolah yang seterusnya, Cik Milah bukan sahaja mengulang taktik yang sama, malah mengkreatifkan lagi strategi pemasarannya. Sebelum musim cuti sekolah, Cik Milah naikkan harga produk di kedainya kepada 200%. Pada musim cuti sekolah Cik Milah turunkan harga, reduced to 50%! Reduced to 70%!
Siapalah yang tak nak beli barangan murah tapi berkualiti. Bak kata pepatah: Alah membeli, menang memakai. Eh, menang memakai ke kita sebenarnya?
No comments:
Post a Comment