Sunday, November 14, 2010

Cerita Seorang Pekedai



Pernahkah anda membeli aksesori di Kota Kinabalu, Sabah? Kalau anda pernah sampai di KK tentu sekali anda akan tertarik hati untuk membeli pelbagai aksesori di Pasar Filipina yang terletak di tengah2 bandar KK.

Hari ini saya nak berkongsi satu cerita. Cik Milah sudah 5 tahun berniaga di Pasar Filipina, KK. Boleh tahan juga sambutan pelanggan terhadap aksesori yang dijual di kedainya. Dia menjual pelbagai jenis brooch, rantai mutiara, dan gelang mutiara.

Namun, kebelakangan ini Cik Milah agak susah hati. Brooch berpermata Sapphire yang merupakan produk terbaru dikedainya itu kurang mendapat sambutan. Cik Milah sudah mencuba pelbagai taktik penjualan seperti mengarahkan pekerja-pekerjanya mengutamakan penjualan brooch tersebut serta meletakkan brooch tersebut di tengah-tengah cermin kaca di kedainya. Namun, segala usaha Cik Milah tidak berhasil.

Cik Milah bertambah susah hati apabila musim cuti sekolah akan bermula pada hujung minggu tersebut. Cik Milah bimbang sekiranya pelancong yang datang tidak berminat untuk membeli brooch sapphire tersebut. Kebetulan pula Cik Milah terpaksa terbang ke semenanjung kerana perlu menghadiri perkahwinan anak sedaranya. Pada petang hari Jumaat, sebelum berlepas ke Airport, Cik Milah meninggalkan secebis nota kepada pekerja. Nota bertulis tangan tersebut berbunyi, "tukar harga brooch sapphire kepada 1/2".

Cik Milahpun berlepas ke Semenanjung dan menghadiri kenduri. Dia hanya pulang ke KK pada hari Selasa berikutnya. Dalam hati Cik Milah, tentu sekali brooch Sapphire tu telah terjual kerana diskaun separuh harga.

Seperti yang Cik Milah telah duga, brooch tersebut memang habis dijual. Walau bagaimanapun, apa yang Cik Milah tidak sangka ialah pekerjanya tersalah membaca nota tangannya. Tulisan 1/2 Cik Milah disangka oleh pekerjanya sebagai 2! Almaklum, semasa Cik Milah menulis nota itu, dia agak gundah-gulana dan kertas yang digunakan pula adalah kertas yang renyuk.

Oleh itu, Cik Milah telah mendapat keuntungan berlipat ganda! Apakah sebabnya? Apakah rahsianya? Cerita seterusnya akan disambung kemudian... :)

No comments: