Saturday, May 11, 2013

Egg in a Basket... Breakfast yang Mudah!

Lama juga saya tidak menulis. Sekali lagi faktor yang paling mempengaruhi sepinya blog ini disebabkan oleh kesibukan PRU-13. Meskipun begitu, kesibukan sebenarnya bukanlah satu halangan untuk saya memasak, menikmati makanan yang lazat serta menulis di blog ini. Hari-hari tanpa entry adalah kerana saya berasa takut... Saya takut sekiranya penulisan saya boleh menyinggung perasaan mana-mana pembaca. 

Yelah kan, dalam ada pihak meraikan kemenangan, ada pihak pula yang sedang kesedihan. Kecewa, rasa tertipu dan perasaan-perasaaan yang melankolik. Justeru, tidaklah saya mahu menambah luka sahabat-sahabat saya, pengikut blog serta pengunjung-pengunjung Life is Colorful ini, meskipun saya ada banyak cerita untuk dikongsikan. Saya ambil keputusan untuk berdiam sehingga keadaan sedikit reda. Politik sebenarnya telah menjadi makan, minum, tidur, kehidupan seharian rakyat Malaysia.

Hari ini Sabtu, sudah hari ke-7 kita berada dalam pemerintahan berterusan Barisan Nasional. Berkemungkinan masih ramai yang belum move on, tapi marilah kita sama-sama lupakan dahulu sebarang perbezaan kerana penyatuan antara rakyat adalah penting untuk keharmonian serta pembangunan tanah air. 




Justeru, hari ini saya nak kongsi resepi sarapan pagi yang mudah sangat. Resepi Western ni namanya `Egg in a Basket'. Simple, mudah dan sedap. Cuba buat dan hidangkan, lepas tu tengok ekpresi muka suami, anak atau sesiapapun jua yang anda jamu. Mereka pasti suka. kecuali kalau mereka itu tidak suka makan telur atau alergik telur.





Bahan-bahan

Sekeping roti
sebiji telur
secubit garam
sedikit serbuk lada hitam
mentega secukupnya

kalau suka tambah parutan keju Parmesan

Cara-cara

Lubangkan tengah-tengah roti dengan apa jua bentuk yang anda suka. Boleh guna cutter, pisau, gelas atau apa-apa acuan yang anda ada. Saya lubangkan bentuk bulat guna acuan donut hehehe...




Sapukan mentega pada kedua-dua belah roti.




Panaskan kuali (non stick) dan kemudian letak roti atas kuali panas sehingga agak perang.




Terbalikkan roti. Masukkan 1/2sk mentega di tengah-tengah lubang roti dan pecahkan telur. 




Taburkan garam, lada hitam dan keju Parmesan atas telur. Biarkan sehingga telur agak masak.




Oleh kerana saya tak suka makan telur yang tak berapa nak masak sangat, jadi saya terbalikkan roti sekali lagi. Tada, inilah hasilnya.




Sarapan yang membuatkan anda tersenyum. Selamat menjamu selera!




Sekian.


4 comments:

Baitie ^_^ said...

best ni..aku nak wat breakfast utk anak2 aku la...wan...ambik resepi yer... tq

weezana said...

Amik je.. resepi orang malas ni hehehe...

Amir Arshad said...

TQ!! mmg best resipi neh!

weezana said...

sama2.. tq sbb sudi cuba..