Wednesday, May 1, 2013

Supaya Pejabat Tidak Berhabuk... Lawatan ke MPC

Assalamualaikum...

Kepada semua pembaca blog, saya nak ucapkan Selamat Hari Pekerja 2013. 

Masih pagi lagi untuk saya masak sesuatu dan kongsi resepi. Nanti tengah hari atau petang saya akan fikirkan sesuatu resepi baru untuk dikongsi sempena Hari Pekerja ni hehehe...




Berkaitan dengan Hari Pekerja juga, saya nak tulis tentang Lawatan 5S jabatan saya ke Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) semalam. Kepada anda yang tak berapa pasti apa itu Amalan Persekitaran 5S, maksudnya ialah: Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa Amal. Amalan ni datang dari negara Jepun. Tujuannya ialah apabila kita bekerja dengan persekitaran yang bersih, harmoni dan menggembirakan, maka produktivti kita akan meningkat. 


Rombongan ke MPC



Oleh kerana pensijilan ini dikeluarkan oleh MPC, maka kenalah melawat MPC untuk lihat bagaimana pejabat diorang kan? :)

Mula-mula sampai diberi taklimat dahulu oleh Tn. Hj. Wahab (MPC).



Fokus sungguh

haji wahab


Lepas taklimat dibawa melawat ke sekitar pejabat MPC.




Boleh je letak macam2 atas meja, janji kemas


Tak payah nak marking bakul sampah ok





Memang bersih dan sederhana pejabat MPC ni. Tak ler dihias macam Tadika. So, tak perlu berlebih-lebihan untuk mengukur amalan 5S okeh...


Tempat letak payung yang kreatif

Amalan kitar semula

yang ni memang respect la.. Recycle sampul surat!


Stor barang pun sangat tersusun rapi.


Kemas



Siap ada contoh

Pelan lantai

kaunter


Ruang galeri yang cantik.



Pokok untuk luahan idea


Ruang Galeri




Justeru, haruslah 5S kan pejabat yang dah mula nak berhabuk tu.. Nampaknya lawatan ini telah memberikan keinsafan hehehhe....

Sekian.

2 comments:

Jom Cantik Dengan Collagen said...

semua peg kena tahu nih.. maknanya tak semestinya cantik itu menang. ruang tak cantik pun boleh menang asalkan bersistematik, kemas

weezana said...

biasalah sbb diorg dah set dlm minda `cantik itu 5S' haha.. tu yg jadi pertandingan `siapa paling ceria'..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...