Friday, January 25, 2013

Kerang Rebus Cicah Air Asam.. (Resepi My Mom)

Kalau balik Sungai Petani, saya mesti tak lepaskan peluang untuk ke Pasar Tani. Pagi-pagi hari Ahad (sebelum pulang ke ibu negara), saya ke pasar tani untuk cari bahan mentah untuk masak tengah hari tu. Saya juga cari ikan pekasam untuk di bawa pulang. Entry selepas ni saya akan tunjuk cara nak goreng pekasam.
 
Kali ni nak cerita tentang kerang. Kat pasar tani tu, Hasya cakap dia nak makan kerang. Yelah bila tengok kerang yang gemuk-gemuk dijual. Jadi, saya pun belilah sekilo. Balik rumah ingatkan nak rebus sendiri, sekali My Mom pula nak tolong rebuskan. Jadi biar My Mom masaklah. My Mom masak lebih sedap daripada saya masak hehehe..
 
My Mom masak kerang rebus, main campak-campak je. Tak perlu susah payah. Panaskan air dalam periuk dan masukkan bahan-bahan seperti di bawah.
 
1kg kerang (telah dicuci)
1 biji bawang merah besar (hiris)
2 batang serai (titik)
1 batang cili merah (hiris)
sedikit halia (hiris)
garam secukup rasa
 
Rebus sehingga kerang terbuka. Tu tanda dah masak le tu.


 
 
Sekarang ni nak belajar cara My Mom buat air asam nak cicah dengan kerang rebus tu. Bahan-bahan seperti berikut:


 
 
2 ulas bawang merah kecil
1 batang cili merah
10 batang cili padi saiz kecil (adjust ikut selera anda)
2 inci belacan
1sb asam jawa tanpa biji
sedikit garam dan gula
Masukkan sedikit air (air masak)
 
Cara-cara
 
Kisar je guna blendar. Tapi jangan kisar lama-lama nanti terlalu halus.




 
 
Dah siap dan boleh tuang dalam mangkuk.


 
 
Yum Yum....
 
 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...