Sunday, December 5, 2010

Iklan ada, barang takde? Apa cerita ni!

Pada musim perayaan krismas ni, barangan yang paling popular dan mendapat sambutan hangat di pasaran adalah mainan. Ini kerana inilah masanya kanak-kanak di seluruh dunia (yang menyambut Krismas) akan merengek-rengek (nagging factor) meminta ibu bapa dan sanak-saudara terdekat mereka supaya membelikan mainan yang mereka gemari.


Sejak awal November lagi iklan barangan mainan mula diputarkan berulang kali menerusi kaca televisyen. Saya pasti, ini adalah taktik lazim di seluruh dunia. Di United States, pengeluar-pengeluar produk mainan seperti Hasbro, Mattel, Lego, Fisher Price bersaing hebat untuk memasarkan barangan mereka. Kerana saya manusia biasa, saya amatlah tertarik hati dengan produk keluaran Lego.

Saya menyimpan hasrat untuk membeli produk Lego di bawah tema Harry Potter. Namun ketika itu, saya sedang mengira-ngira perbelanjaan untuk bershopping sempena Black Friday, justeru saya tangguhkan dahulu hajat untuk membeli Lego tersebut.


Setelah seminggu jualan Sale sempena Jumaat yang hitam dan mengetahui baki duit yang saya ada, saya kembali menggoogle Lego Harry Potter yang menjadi idaman hati. Apa yang memeranjatkan kebanyakkan laman web tertulis "Out of Stock!" Hah! yang lebih mengejutkan lagi, terdapat beberapa laman web yang masih mempunyai stok namun menjual produk tersebut dengan harga yang hampir dua kali ganda daripada harga asal!



Terkedu saya melihat barangan yang ingin sekali saya beli tapi telah menjadi begitu mahal sekali. Di laman web Lego sendiri, stok memang sudah tidak ada, jika mahu menempahpun harus menunggu sehingga awal Januari. Hah, Watdefish?!


Nampaknya pengeluar barangan mainan memang menggunakan taktik yang amat bijak untuk menjual produk mereka. Hmmm, mungkinkah kerana filem terbaru Harry Potter and the Deathly Hallows baru sahaja menemui penonton di pawagam?


Namun, ada kemungkinan yang produk tersebut tidak dipasarkan dengan cukup di pasaran. Maka permintaan melebihi pengeluaran.


Saya teringat dengan satu cerita yang amat menarik, ceritanya begini: Peter mula berasa hairan kerana dua tahun berturut-turut dia terserempak dengan John (jiran sebelah rumahnya) di sebuah kedai mainan terkemuka di bandar tempat mereka tinggal. Kehairanan Peter adalah berdasarkan dua faktor:


1. Faktor masa iaitu dua tahun berturut-turut mereka terserempak pada seminggu selepas perayaan Krismas.


2. Mereka membeli barangan mainan yang sama!


Peter menganggap kejadian tersebut secara kebetulan dan dengan berseloroh dia menceritakan kejadian aneh tersebut kepada kawan baiknya, Michael yang merupakan seorang pakar pemasaran. Sambil ketawa, Michael bertanya kepada Peter:


Michael: Adakah kamu berjaya membeli hadiah krismas yang dimahukan oleh anak kamu?
Peter: Tidak pada awalnya kerana mainan itu tidak ada stok di pasaran.
Michael: Adakah kamu terserempak dengan jiran kamu ketika kamu membeli mainan tersebut selepas Krismas?
Peter: Bagaimana kamu tahu?
Michael: Apa yang berlaku kepada kamu bukan secara kebetulan. Itu adalah satu taktik yang dirancang oleh syarikat pengeluar mainan. Sebelum Krismas, mereka akan mengeluarkan iklan secara besar-besaran mengenai produk sasaran mereka. Justeru, anak-anak akan tertarik dan merengek-rengek minta dibelikan mainan yang diiklankan. Namun, produk tersebut, akan dikeluarkan sedikit sahaja menyebabkan ia tidak cukup di pasaran. Ini bertujuan untuk mengelak berlakunya pasaran yang lembap selepas perayaan Krismas. Maka, ibu bapa terpaksa membeli mainan lain yang setara harga dengan produk yang tidak berjaya mereka beli. Selepas perayaan Krismas, produk tersebut akan berada semula di pusat membeli-belah. Apabila kanak-kanak melihat produk tersebut, mereka akan berkata, "Papa dah janji nak belikan" Oleh itu, ibu bapa pasti tidak sampai hati untuk menolak permintaan anak mereka dan akan membelikan mainan tersebut untuk anak mereka.


Jadi, patutkah saya beli Lego tadi? Hmmmm....

2 comments:

Nora Azi said...

beli! beli! dapat bantu ekonomi... wakakaka

weezana said...

hahaha.. ekonomi saya pula akan terganggu... :D