Sunday, June 12, 2016

Five-Spice Roast Quail (Puyuh Panggang Rempah Lima)

Assalamualaikum...




Mula-mula tu, ingat nak buat puyuh berempah. Tapi, macam nak cuba buat chinese style. Guna rempah lima (five-spices). Selalunya, chinese recipe ni digunakan untuk masak itik. Puyuh pun lebih kuranglah dengan itik, besar dengan kecik je.. hehehe...

Saya sebenarnya agak-agak je, sukatan. Jom tengok. 

Bahan-Bahan

5 ekor burung puyuh
2sk rempah lima (five-spices)
1 sb kicap manis
1sb madu (saya ganti dengan 1sk gula)
1/4 serbuk lada hitam
1/2sk garam
1sb minyak (minyak masak, tapi kalau guna minyak zaitun lebih baik)


Cara-Cara

Gaul puyuh dengan rempah lima, garam, gula (madu) dan lada hitam. Kalau nak terus bakar pun boleh, tapi saya simpan dulu dalam peti sejuk. Tiga jam gitu.



Letak puyuh atas loyang atau kuali ajaib. Masukkan minyak (kalau boleh percikkan bagi kena semua puyuh).



Lepas tu boleh bakar guna oven (170 darjah) atau guna kuali ajaib. Saya saja je nak guna kuali ajaib. kalau guna kuali ajaib, api tu sedang-sedang je. Tutup kuali ajaib.



Saya masak keseluruhannya dalam 30-40 minit. Bila dan 15 minit tu, boleh terbalikkan puyuh. Bila dan 30 minit tu, tuang kicap atas puyuh dan balik-balikkan sedikit puyuh supaya puyuh kena kicap. 



Biarkan sampai warna dia cantik dan puyuh tu betul-betul masak. Maka, dah siaplah puyuh panggang rempah lima.



Sedap dimakan begitu sahaja ataupun makan dengan nasi putih. Sesuai dihidang untuk semua peringkat umur. 

Sekian. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...