Tuesday, May 19, 2015

Udang Harimau di Pasar Basah KK

Assalamualaikum...

Kalau anda ke Kota Kinabalu (KK) dan ada sedikit semangat rajin, maka berkunjunglah ke pasar. Pasar? Ya, pasar.

Ada apa di pasar basah KK?

Jawapan: Ada banyakkkk makanan laut yang fresh!

Contoh?

Jawapan: Udang.

Udang je? Kat KL pun ada udang.

Jawapan: Udang harimau. Lobster juga. Kat KL memang le ada, tapi harganya... Hmmm.. Gigit jari jelah!

Persoalan seterusnya, besar sangat ke udang-udang di pasar basah KK ni? Jeng.. Jeng... Jeng.. Tengok foto kat bawah ye...

udang berbelang-belang

Pukul berapa datuk harimau?

Ada pelbagai lagi pilihan selera.




Makanan-makanan laut ni memang fresh. Pasar ni tepi pantai je... Nelayan bawak turun dan terus boleh jual.

Pemandangan dari pasar.



Untuk bawa pulang (naik flight) kena minta dibungkus. Kat pasar tu ada perkhidmatan bungkusan.


Kotak-kotak kami


Inilah rupa pasar basah KK... Dekat je dengan pasar Filipina. 



Ini pula rupa udang harimau yang dimasak kari... FYI resepinya, ikut jelah arahan kat belakang serbuk kari Babas (untuk ikan & udang).




Sekian. 



4 comments:

iryanty ahamad said...

besar betul udang harimau tu..kat batu pahat besar jari kelingking je dah rm 20 1kg..

Alwani Hamzah said...

Wau..rindu kk dgn che wan..i miss rtm...:(

adda syuhada said...

sedapnyer udang besar2...menggelupur nk g sabah nih..

weezana said...

iryanty, tulah.. rambang mata nak memilihnya... besar2...

alwani.. miss u too.. lama x jumpa.

adda, memang bet giler :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...