Sunday, September 30, 2012

Step by Step... Roasted Eggplant with Marinara Sauce

Mr. Hubby kata dia nak makan terung. Seumur hidup saya memang tak pernah cuba masak terung. Malah saya tak tau pun apa rasa terung. Ramai yang kata terung sedap dimakan. Ntahlah, saya memang tak lalu nak makan sayur.
 
 
 
Walau bagaimanapun, oleh kerana Mr. Hubby teringin makan terung, maka wajarlah buatkan juga. Kesian ngan dia hehehe.. Lagipun, inilah masanya nak mencuba resepi baru. Seperti biasalah, apabila tak tahu nak masak, kenalah rajin mencari resepi. Biasanya saya akan tertarik hati melihat foto-foto makanan yang cantik. Kalau barisan bahan-bahannya tak sesusah mana, maka saya akan cuba. Dipendekkan cerita, hati saya terpikat dengan resepi `Roasted Eggplant with Marinara Sauce' dari blog What's Cooking America. Jadi saya cuba resepi ni dengan mengubah sedikit sebanyak mengikut kesesuaian.
 
menarikkan?
 
 
Meskipun rupa terung panggang ala Western ini memang mengagumkan, tapi saya tak rasa walaupun sedikit. Entahlah, saya memang tak makan sayur. Mr. Hubby kata sedap, dia dan Hasya jadi tukang perabis terung ni. Roasted Eggplant with Marinara Sauce ni boleh dimakan dengan nasi atau pun dimakan begitu sahaja. Sosnya juga boleh diubah kepada sos-sos lain mengikut kegemaran anda.
 
 
Bahan-bahan
 
Sebiji terung saiz sederhana
1/2 cawan mentega
3/4 cawan serbuk roti
1/4sk garam
sos marinara secukupnya (saya guna tomato puri)
1sb oregano flakes
keju mozarella secukupnya
 
 
Cara-cara
 
Hiris terung lebih kurang 1cm tebal.
 
 
 
Cairkan mentega dalam kuali leper. Celupkan terung yang dihiris tadi.
 
 
 
Satukan serbuk roti dan garam dalam mangkuk. Celup sebelah sisi terung yang dah dicelup mentega tadi dengan serbuk roti.
 
 
 
Susun terung atas loyang yang telah dialas dengan aluminium foil.
 
 
 
Sudukan sos atas terung.
 
 
 
 
Tabur sedikit oregano.
 
 
 
Tabur pula keju Mozarella atas terung.
 
 
 
Bakar 10-15 minit pada suhu 220 selsius.
 

 
 
Senangkan? Terung lazat ala Western dah siap. Mari makan.
 
 
 
 
 


2 comments:

princess lyra said...

ari sabtu aritu, mak saya buat terung goreng pakai tepung tempura. saya mcm pelik mnlah mak aku yg ala-ala wanita dedolu ni leh pandai lak msk2 benda pelik ni. siap tanye lg...sedap ke mak?hik3...dgn slamber beliau menjawab....sedap...mak tgk kt 5 rencah 5 rasa.perghh!!!hebat mak sy...kui3...dan akhirnya sy mencoba...cdap gak.boleh dicoba lain kali...hehehe...itu jek nk kongsi psl terung...hihi...

weezana said...

haha.. ingat kita2 je yg suka tengok chef hensem kat 5 rencah 5 rasa tu. mak2 kita pun suka.. tu la kan.. kena bagi fusion sikit resepi dulu2 :D