Tuesday, September 27, 2011

Masinnya popcorn itu!


Kalau sebut tentang `popcorn', kita selalu membayangkan popcorn yang lazat dan semestinya manis. Kalau ke panggung wayang, kita boleh dapatkan popcorn caramel. Ada ke popcorn masin? Nak ke orang Malaysia makan popcorn masin? Hehehehe...

Saya adalah salah seorang peminat popcorn. Kalau tengok movie, lagi syok kalau makan popcorn caramel. Bila kunyah popcorn yang bersalut caramel, rasa macam melt je caramel tu dalam mulut.

Yang anehnya, semasa di US, popcorn yang dijual di panggung wayang tidaklah manis rasanya. Sebaliknya, mat salleh dan minah salleh US gemar menjamah popcorn yang MASIN! Popcorn yang dijual di movie theater mereka, disalut garam dan mentega.

Tentunya, saya tidak tahu perbezaan ini pada awalnya. Apabila saya lalu di hadapan kedai popcorn di US, aroma butter popcorn tersebut benar-benar menusuk ke hidung dan kalbu. Automatiknya, langkah saya semakin menghampiri kedai menjual popcorn tersebut.

Saya: Nak beli popcornlah.

Kawan saya: Tapi, popcorn kat sini masin tau.

Saya: Masin? Bukan manis?

Kawan saya: Takde gulapun, memang masin.

Saya: Hmmmm (nada tak puas hati)

Kawan saya: Kalau nak yang manis, kena cari yang tulis kettle corn. Kat movie theater selalunya takde jual.

Oleh kerana rasa tidak puas hati dan aroma wangi butter popcorn yang memanggil-manggil, saya nak juga beli popcorn tu. Maka kawan saya pun tak kata apa-apalah atau mungkin dia malas nak kata apa-apa.

Saya pun belilah popcorn tersebut. Apabila bungkusan popcorn sudah ada di tangan, tak sabar-sabar nak merasa kelazatannya. Dan..... apabila dikunyah, gigitan pertamapun dah terasa kemasinannya. Arghhh, masin, masin masin. Rasa ada yang tak kena je makan popcorn masin. Oleh itu, tak abislah butter popcorn tersebut.

saiz kettle corn yang besar

Memang betul kata-kata kawan saya tu. Kalau nak popcorn yang manis, kena cari yang tulis `Kettle Corn' (seperti gambar di atas). Bukan semua tempat ada jual, selalunya di pesta-pesta (macam funfair) dan taman tema. Kalau beli popcorn dalam kotak (balik umah letak dalam microwave), kena pastikan ada tulis perkataan `sweet'. Kalau tak, memang masin ler jawabnya.

Hubby dengan Hasya tengah beratur beli Kettle Corn

Oleh kerana saya dan Hasya memang suka makan popcorn, maka kettle popcorn menjadi snack wajib untuk dibeli sekiranya pergi ke taman tema atau funfair. Gambar di atas, hubby kena paksa beratur beli kettle corn. Itulah sahaja peluang untuk merasai popcorn yang manis dan lazat...

Makan Popcorn di Malaysia

Apabila pulang ke Malaysia, saya lebih cenderung untuk menikmati snack2 yang lain (dah 2 tahun tak jumpa!). Walau bagaimanapun, hasya masih sangat suka dengan popcorn. Bezanya kali ini, saya dah tak teragak-agak untuk membeli popcorn. Saya tak perlu bertanya "Masin ke manis popcorn ni?" hehehehe... :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...