Friday, January 14, 2011

Kenapa suruh saya beli 5? Saya nak 4 aje...



Pagi ni cuaca agak baik untuk Farina breakfast di luar. Sekali-sekala syok juga keluar sarapan pagi dengan kawan-kawan sepejabat. Kebetulan pula Abg Mat yang selalunya bawak motor, hari ni bawa kereta Kelisanya. Apa lagi, Farina, Mira, dan Sofia pun mengajak Abang Mat untuk breakfast di Food Court, Jalan Burmah.


Farina suka ke situ kerana ada macam-macam pilihan. Bukan hanya nasi lemak dan roti canai, nasi kandar dan pasembur pun ada untuk sarapan pagi. Hari ni Farina nak mencuba roti jala, sudah lama dia tak makan roti jala.




Selepas mengambil 4 keping roti jala, Farina pun ke kaunter pembayaran. Berlaku dialog seperti di bawah:


Farina: Berapa ni kak?
Tukang kira: Ambik lagi satu la, RM2.
Farina: Tapi saya nak 4 je....
Tukang kira: Tambah jadi 5, senang kira, RM2.
Farina: Sekeping berapa kak?
Tukang kira: Sekeping 40sen. Tambah satu lagi RM2.


Dengan terkebil-kebil, Farina pun menambah sekeping lagi roti jala dan membayar RM2.

Pernahkan situasi seperti ini berlaku kepada anda? Hmmm, masalahnya Farina hanya mahu membeli 4 keping roti jala, mengapa si tukang kira tu seperti menghafal skrip menyuruh beliau menambah sekeping lagi roti jala. Mengapa pula Farina menambah roti jalanya?



Si tukang kira, sudah tentulah hendak menghabiskan produk jualannya. Jadi dengan meminta Farina menambah "sekeping sahaja lagi" roti jala, dapatlah dia melajukan jualan roti jala tersebut. Farina pula menambah sekeping roti jalanya kerana hendak menyenangkan perkiraan si tukang kira. Sedangkan tidak ada untung satu senpun pada Farina. Malah, berkemungkinan dia akan membazir wang 40sennya kerana gagal menghabiskan sekeping roti jalanya.


Inilah budaya kita, kita malas nak cakap banyak sangat. Tak suka nak meremehkan keadaan. Bagi situasi yang kita tidak untung seperti ini selalunya kita akan ikut sahaja. Kononnya kita tidak RUGI... BETUL KE TAK RUGI? (apa kata saudara-saudari tanya Farina)


 
Dalam situasi yang kita rasa untung, lagilah kita tak suka banyak cakap dan banyak fikir. Contohnya untuk barang "BELI SATU DAPAT SATU", lagilah kita rasa untung kan kan? Sedangkan harga yang kita bayar tu memang dah mengcover kedua-dua barang tersebut (wallawehh tul la peniaga kan kan).. Maka kita rasa syok giler sebab dapat dua barang yang sebenarnya memang kita bayar pun.






Satu hal lagi kalau barang yang ada barangan percuma. Lagi syok kan kan? Macam dapat hadiah daripada Pak Cik Claus pulak. Walaupun barang yang percuma tu, apakejadahnya dan mungkin akan menyepahkan rumah kita kerana ketidakbergunaannya. Tapi kita nikan kreatif, saya pasti ketika hendak membeli barang tersebut, anda telah mempunyai idea untuk memanfaatkan barangan percuma tersebut... Padahal, setelah dibawa pulang, barang tersebut kekal di dalam plastik ataupun di dalam stor.


Justeru, hargai wang anda dan jangan RUGI pada sesuatu yang anda tidak patut rugi. Jangan berasa UNTUNG pula pada sesuatu yang anda memang tidak untung...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...