Sunday, May 10, 2020

Pau Kelapa Homemade..

Assalamualaikum..

Salam Ramadan. 

Sebelum ni tak pernah saya terfikir nak buat Pau Kelapa. Sebabnya, saya takla suka sangat pau kelapa. Pau paling saya suka pau kari. Tapi, Hubby suka pau kelapa. Hari tu, ada orang jual pau kelapa. Maka, Hubby pun beli. Pau kelapa tu intinya tak sedap. Dahla kelapanya warna hijau. Jadi, Hubby terpaksa habiskan dengan muka tak berapa selera. 

Jadi, saya buatkan jelah pau kelapa. 



FYI, kat rumah takde stok tepung pau. Dah lama tak buat pau. Jadi, saya guna tepung gandum. Jadi, pau saya ni tak putih melepak macam pau guna tepung pau. 

Walau bagaimanapun, rasa pau ni tetap lembut dan lazat. Intinya pun cukup-cukup manis dan lemak. Yelah, yang orang jual tu, kelapanya ntah-ntah dah diambil santan. Manalah tak kering dan macam makan hampas. 

Nota: Saya buat versi sukatan sikit. Dapat cuma lebih kurang 10 biji pau aje. 

Bahan-Bahan

250gm tepung gandum (kalau ada tepung pau, lagi bagus)
1/4 sk baking powder

*Ayak dua-dua bahan ni bersama


Bahan dilarut

1/4sk garam
60ml minyak masak
130ml air
1sk yis
3gm gula (sedikit je)
7gm susu pekat manis
1/2 biji telur


Bahan-Bahan Inti

4sb kelapa parut
2sb gula merah
sedikit air
Sehelai daun pandan
Kalau kurang manis, tambah gula pasir

Cara-Cara untuk Inti

Masuk semua bahan inti dalam periuk. Kacau sehingga semuanya sebati dan sedikit kering.




Cara-Cara

Tepung dan baking powder diayak dalam mangkuk besar. Bahan-bahan larut dicampur semua, kacau sehingga gula larut. Masukkan bahan larut ke dalam mangkuk tepung, sedikit demi sedikit dan uli dengan tangan sehingga sebati dan tak lekat. Kalau lekat, jangan bimbang sangat, tapi janganlah pula terlalu lembik. Lembik melekit-lekit sedikit, ok.



Biarkan doh 5 minit.



Saya sediakan alas pau guna daun pisang. Boleh juga gunakan kertas minyak.  



Ambil sedikit doh. Leperkan. Kalau doh melekat, letak tepung atas tapak tangan. Letak inti, tutup dan bulat-bulatkan dengan kemas. 




Susun, jarak-jarakkan sebab pau akan naik lagi. 



Biarkan doh naik 2 kali ganda. Saya tak kukus terus, saya nak makan buka puasa. Jadi, saya simpan dalam bekas bertutup dalam peti sejuk. 



Nak makan, boleh kukus selama 10 minit. Air dah mendidih, baru masukkan pau. 



Pau sungguh lembut dan sedap. Alhamdulillah. 



Sekian. 

1 comment:

michelle said...

Depo 20ribu bisa menang puluhan juta rupiah
mampir di website ternama I O N Q Q.ME
paling diminati di Indonesia, ::))
di sini kami menyediakan 9 permainan dalam 1 aplikasi
~bandar poker
~bandar-Q
~domino99
~poker
~bandar66
~sakong
~aduQ
~capsa susun
~perang baccarat (new game)
segera daftar dan bergabung bersama kami.Smile :d
Whatshapp : +85515373217 :* (f)