Wednesday, April 29, 2020

My Lovely.. Nestum Cookies with Dates & Choc

Assalamualaikum...

Salam 6 Ramadan.

Hari tu pergi beli barang, pasaraya tu bagi sebekas kurma. Oleh kerana saya susah sikit nak makan kurma gitu aje. Jadi, saya buat biskut kurma. 



Resepi adalah inspired dari blog Food Network. Tapi, saya ubah ikut citarasa saya. Hasilnya memang sedap sangat. Sapa-sapa yang merasa cookies ni akan ingat yang saya buat fruit cookies. Manis-manis dan yummy sangat. 



Bahan-Bahan

110 gm mentega
1/3 cawan gula perang 
1/3 cawan gula pasir
1 sk esen vanilla
1 biji telur gred A
1 cawan tepung gandum
1 cawan nestum
1/2 sk baking powder
1/3 cawan coklat chip (saya guna coklat nipis yang saya patah2kan)
1 cawan kurma (dicincang kasar)


Cara-Cara

Putar mentega, gula perang dan gula pasir sehingga sekata. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi guna mixer sehingga sekata.



Masukkan tepung, nestum dan baking powder. Putar lagi sehingga sekata. 



Masukkan kurma dan coklat chip. Gaul sekata.




Panaskan oven 180 darjah. Sudukan adunan atas tray. Lapik dengan baking paper untuk elak melekat.  Jarakkan sedikit untuk elakkan bercantum. 



Masukkan adunan dalam oven. Bakar selama 12 ke 15 minit sehingga warna bahagian bawah cookies coklat gelap. 




Sejukkan cookies dahulu sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.



Sangat sedap dan saya sangat suka.

Sekian. 

1 comment:

michelle said...

ayo segera bergabung dengan kami hanya dengan minimal deposit 20.000 :d
dapatkan bonus rollingan dana refferal ditunggu apa lagi
segera bergabung dengan kami di i*o*n*n*q*q :-*