Sunday, April 26, 2020

Kambing Bakar yang wow..

Assalamualaikum.

Salam 3 Ramadan..



Sepanjang musim PKP ni memang ramai orang yang tetiba jadi chef. Tetiba juga cuba masak resepi baru. Almaklum, majoriti luangan masa adalah di rumah. Ini adalah waktu paling tepat untuk mencuba dan mencuba.

Justeru, memandang harga beli kambing bakar agak mahal berbanding buat sendiri. Maka, marilah cuba untuk buat sendiri. Saya guna resepi dari Saji.my. Saya adjust sedikit resepi ni. Masak elok kambing bakar ni. Lembut dan juicy. FYI, saya dah buat 2 kali. 

Bahan-Bahan

Daging kambing 5 - 6 slices
Sos tiram 2 sudu makan
3 sudu makan sos lada hitam (saya ganti dengan 1 sudu makan lada hitam ditumbuk)
2 sudu makan kicap
1 inci halia (tumbuk halus)
1 sudu kecil gula perang
1/2 sudu kecil daun rosemary kering
sedikit minyak masak


Cara-Cara

Semua bahan gaul sebati dengan daging. Perap daging 2 - 3 jam dalam bekas bertutup dan dalam peti sejuk.




Keluarkan dari peti sejuk. Letak sedikit (1/2 sudu kecil) minyak masak dalam kuali. Terus bakar. Saya bakar guna kuali ajaib. 




Hangus-hangus sikit dan tak berdarah, tanda dah masak. 



Boleh makan begitu sahaja. kalau terlebih rajin, buatlah gravy. Tapi, makan begitu sahaja pun dah sedap sangat. 

Sekian.

1 comment:

michelle said...

ayo segera bergabung dengan kami hanya dengan minimal deposit 20.000 :d
dapatkan bonus rollingan dana refferal ditunggu apa lagi
segera bergabung dengan kami di i*o*n*n*q*q :-*