Wednesday, December 12, 2012

Nasi Goreng Udang Galah



Saya ada terbeli beberapa ekor udang galah. Masa beli tu saya asyik teringat nak buat mee udang. Terbayang betapa bestnya kalau dapat buat mee udang guna udang galah. Malangnya, kemalasan terus menjadi penyakit utama diri saya. Malas nak buat itu, malas nak buat ini. Si kecik Khayra tu pun semakin pandai merengek-rengek. Asyik nak minta didukung. Oleh kerana tak tau bila nak buat mee udang, saya buat Nasi Goreng Udang Galah je la dulu ye. Saya tak guna banyak udang, guna 3 ekor je hehehehe....



Bahan-bahan (2 orang)

5 tangkai cili kering (buang biji, rendam air panas, tos dan kisar)
2 ulas bawang merah -kisar
2 ulas bawang putih - kisar
secubit belacan - kisar
2-3 cawan nasi putih
3 ekor udang galah (kalau nak letak 6 ekor pun takpe) - bersihkan
sebiji telur
1 sb kicap manis
garam secukup rasa

Nota: Boleh letak sayur seperti sawi atau kangkung, kalau suka. 

Cara-cara

Panaskan sedikit minyak dalam kuali (jangan banyak sangat minyak, nanti nasi goreng anda berminyak2). Tumis bahan-bahan kisar sehingga kering dan naik bau. Masukkan udang galah dan goreng seketika sehingga udang masak.



Masukkan telur. Kacau di dalam kuali sehingga telur masak.



Masukkan nasi dan kicap.


Masukkan garam secukup rasa. Kalau letak sayur, boleh masukkan di sini. Goreng sebati. 


Tutup api. Boleh dihidang. Makan dengan senyuman. 


  

2 comments:

adda syuhada said...

kira rajin la tu..siap nasi goreng ada udang galah lgi..

weezana said...

tambah nilai sahaja.. utk makan dengan hati gembira :)