Sunday, September 30, 2012

Step by Step... Roasted Eggplant with Marinara Sauce

Mr. Hubby kata dia nak makan terung. Seumur hidup saya memang tak pernah cuba masak terung. Malah saya tak tau pun apa rasa terung. Ramai yang kata terung sedap dimakan. Ntahlah, saya memang tak lalu nak makan sayur.
 
 
 
Walau bagaimanapun, oleh kerana Mr. Hubby teringin makan terung, maka wajarlah buatkan juga. Kesian ngan dia hehehe.. Lagipun, inilah masanya nak mencuba resepi baru. Seperti biasalah, apabila tak tahu nak masak, kenalah rajin mencari resepi. Biasanya saya akan tertarik hati melihat foto-foto makanan yang cantik. Kalau barisan bahan-bahannya tak sesusah mana, maka saya akan cuba. Dipendekkan cerita, hati saya terpikat dengan resepi `Roasted Eggplant with Marinara Sauce' dari blog What's Cooking America. Jadi saya cuba resepi ni dengan mengubah sedikit sebanyak mengikut kesesuaian.
 
menarikkan?
 
 
Meskipun rupa terung panggang ala Western ini memang mengagumkan, tapi saya tak rasa walaupun sedikit. Entahlah, saya memang tak makan sayur. Mr. Hubby kata sedap, dia dan Hasya jadi tukang perabis terung ni. Roasted Eggplant with Marinara Sauce ni boleh dimakan dengan nasi atau pun dimakan begitu sahaja. Sosnya juga boleh diubah kepada sos-sos lain mengikut kegemaran anda.
 
 
Bahan-bahan
 
Sebiji terung saiz sederhana
1/2 cawan mentega
3/4 cawan serbuk roti
1/4sk garam
sos marinara secukupnya (saya guna tomato puri)
1sb oregano flakes
keju mozarella secukupnya
 
 
Cara-cara
 
Hiris terung lebih kurang 1cm tebal.
 
 
 
Cairkan mentega dalam kuali leper. Celupkan terung yang dihiris tadi.
 
 
 
Satukan serbuk roti dan garam dalam mangkuk. Celup sebelah sisi terung yang dah dicelup mentega tadi dengan serbuk roti.
 
 
 
Susun terung atas loyang yang telah dialas dengan aluminium foil.
 
 
 
Sudukan sos atas terung.
 
 
 
 
Tabur sedikit oregano.
 
 
 
Tabur pula keju Mozarella atas terung.
 
 
 
Bakar 10-15 minit pada suhu 220 selsius.
 

 
 
Senangkan? Terung lazat ala Western dah siap. Mari makan.
 
 
 
 
 


Tuesday, September 25, 2012

Naik Feri Kota Samarahan...

 
Ada 2 pilihan jalan untuk sampai ke Kuching dari Kg Mr. Hubby di Asajaya, Sarawak. Pengguna kenderaan boleh memilih untuk menggunakan jalan darat yang jaraknya agak jauh atau memendekkan perjalanan dengan menaiki Feri.


Feri Samarahan ini merentasi Sungai Sabang seluas 243 meter. 



Perkhidmatan feri ini bermula dari tahun 1979. Seperti Feri Pulau Pinang yang ada macam-mana nama, Feri Kota Samarahan ini juga ada nama. Kali ini kami naik Feri Primrose IX.



Bayaran yang dikenakan untuk sebuah kereta adalam RM1.00. Saya terlupa nak tanya Mr. Hubby, berapa pula bayarannya kalau naik motor. 



Inilah feri yang menyambung perjalanan penduduk Samarahan, Asajaya, Sadong Jaya, Simunjan dan Sebuyau ke Bandaraya Kuching. Feri ini tidak beroperasi 24 jam. Ada waktu berehatnya, terutamanya sewaktu air surut. 



Khabarnya, jambatan baru akan dibuat bagi memudahkan penduduk berulang-alik. Maklumlah perkhidmatan feri yang ada tidak dapat menampung pertambahan penduduk yang pesat. 




Sekiranya projek jambatan yang dijangka siap pada 2016 ini berjaya, maka satu sejarah akan terukir kerana jambatan ini merupakan jambatan terpanjang di negeri Sarawak iaitu sepanjang 1.48 kilometer.
Satu lagi projek Kerajaan Barisan Nasional, meskipun lama sungguh penduduk sekitar menunggu jambatan ini. Semoga terlaksana.

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20120619/dn_23/Kerajaan-bina-jambatan-terpanjang-di-Sarawak-bernilai-RM230-juta

 


Wednesday, September 19, 2012

Step by Step... Kari Ketam Nipah




Hari tu saya ada kata yang saya akan kongsi satu lagi resepi masak Ketam Nipah. Masakan ni pun saya masak semasa berada di Kuching, Sarawak. Masakan yang saya nak kongsi hari ni ialah Kari Ketam Nipah.
 
Oleh kerana semasa saya masak ketam ni saya masih berada di bumi Kenyalang, maka ada bahan yang tak cukup. Contohnya, saya tak jumpa daun kari jadi saya tak pakailah daun kari. Kalau guna daun kari, mesti lagi wangi kari ni.
 
 
 
Bahan-bahan
4 ekor ketam nipah
sepeket serbuk kari (saya guna kari ikan Babas) -bancuh dengan satu cawan air
5 ulas bawang merah (kisar)
2 ulas bawang putih (kisar)
1/2 inci halia (kisar)
1 batang kulit kayu manis
2 buah pelaga
1 keping asam keping
setangkai daun kari
garam secukup rasa
 
 
Cara-cara
Cuci dan potong dua ketam.
 



Tumis bahan-bahan kisar, kayu manis, buah pelaga dan daun kari sehingga berbau wangi dan kering sedikit.



Masukkan serbuk kari yang telah dibancuh tadi. Kacau sehingga mendidih.



Masukkan ketam, asam keping dan kacau sehingga ketam masak.




Simple je tapi kuah kari ni manis dan sedap rasa dia. Mr. Hubby sangat suka kari ni. 


Sunday, September 9, 2012

Terubuk Bakar @Sarawak



Ikan terubuk memang popular di Sarawak. Ini kerana ikan ini memang membiak di perairan Laut China Selatan. Tambahan pula rasanya memang sedap meskipun mempunyai tulang yang banyak. Tempat paling happening untuk mendapatkan ikan terubuk adalah di Pasar Satok, Kuching.

Maka, sudah tentulah setiap kali pulang ke kampung Mr. Hubby, saya akan dapat makan ikan terubuk. Bukan ikan terubuk masin sahaja tau, tapi yang lebih sedap lagi = ikan terubuk bakar. Cara my mom in law bakar terubuk, memang simple je. Tak perlu sediakan rempah-ratus yang susah-susah. Terubuk bakar my mom in law cuma terlebih dahulu digaul dengan garam dan kunyit.

Terubuk bakar dan masak


Kalau nak bakar terubuk, pilihlah ikan yang saiznya besar-besar sikit. Barulah isinya terasa moist kerana banyak lemak.

letak dalam dulang


Terubuk bakar sedap dicicah dengan air asam. Makan dengan nasi putih memang terasa awesomenya. Tapi kena berhati-hati sebab ikan ni memang banyak tulang. Kalau gelojoh sangat, nescaya akan tercekik tulang. Tulang ikan ni berbentuk `Y', jadi kesannya lebih teruk sekiranya tercekik tulang `Y' ni.

Walau pun ikan ni banyak tulang, saya tak perlu bimbang. Sebabnya, telur ikan ni adalah untuk saya hehehehe...

p.s.: Tetiba rasa lapar bila tengok gambar ikan ni..



Thursday, September 6, 2012

Step by Step.. Ambal (Siput Buluh) Goreng Berlada

Nampaknya, ambal memang mudah didapati di Asajaya, Sarawak. Sepanjang seminggu lebih saya berada di daerah ini, 2 kali Mr. Hubby membeli ambal untuk saya membuat eksperimen masakan. Hari ni saya akan berkongsi resepi Ambal Goreng Berlada. Resepi ini juga amat sesuai dengan selera Semenanjung yang serasi dengan rasa pedas, manis dan masin.
 
 
 
Di sini saya nak cerita sedikit pengalaman memasak ambal. Untuk resepi ini, saya terlebih dahulu melumurkan ambal dengan garam dan kunyit. Selepas itu, ambal ini saya gorengkan terlebih dahulu. Yang menariknya, semasa saya menyudu garam dan serbuk kunyit ke atas ambal, siput ini masih hidup dan keluar masuk dari cengkerangnya dengan begitu pantas. Mungkin sekali garam dan kunyit ini sungguh berbisa apabila mengenai siput ini. Apa-apapun, jangan bimbang kerana ambal ini akan mati apabila anda menggorengnya. Sama je macam kerang. Dah kena rebus/goreng, takkan tak mati kan?
Hahaha...
 
Bahan-bahan
 
 
1/2 kilogram ambal (dicuci dan tos)
12 tangkai cili kering (dibuang biji, dikisar)
1 biji bawang besar (kisar)
3 ulas bawang merah (kisar)
3 ulas bawang putih (kisar)
1sk asam jawa (ambil airnya)
garam dan gula secukupnya (biar ada rasa manis sikit la)
 
serbuk kunyit dan garam untuk menggoreng
 
 
Cara-cara
 
Lumurkan serbuk kunyit dan garam pada ambal.
 
 
 
Panaskan minyak, goreng ambal seketika. Lebih kurang 5 minit. Angkat dan toskan.
 
 
 
Menggunakan minyak yang sama, tumis bahan-bahan kisar sehingga agak kering dan berbau wangi.
 
 
 
 
Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Masukkan ambal dan goreng kaup terbalikkan hingga sebati.
 

 
 
Sedia untuk dihidang dan dimakan dengan nasi putih.
 
 
 
Sedap je masak camni. Yummy...
 


Wednesday, September 5, 2012

Step by Step... Ginger Garlic Ambal (Siput Buluh)

Semalam dah cerita pasal pencarian ambal (a.k.a siput buluh a.k.a siput pahat-pahat) di Asajaya, Sarawak. Hari ni nak kongsi resepi pula. Sebenarnya ambal ni macam siput-siput yang lain juga, boleh masak apa sahaja yang anda suka. Oleh yang demikian, saya pun cuba masak Ginger Garlic Ambal. Simple je nak masaknya tapi rasanya awesome.
 
 
 
Diingatkan, ambal ni macam sotong juga, bila letak atas api (dalam kuali/periuk), ambal ni akan mengecut dan mengeluarkan air. Jadi, tak perlu tambah air untuk menghasilkan kuah, kecuali kalau anda nak masak ambal rebus atau ambal sup.
 
 
Bahan-bahan
 
 
1/2 kilo ambal
5 ulas bawang putih
1 inci halia
garam secukup rasa
 
 
Cara-cara
 
Bersihkan ambal. Tumbuk atau kisar kering bawang putih dan halia.
 
 
 
Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang putih dan halia sehingga naik baru dan garing sedikit. Jangan sampai hangus.
 
 
 
Masukkan ambal, tambah garam secukup rasa dan goreng seketika sehingga ambal masak. 10 minit gitu kacau-kacau.
 

ambal keluarkan air sendiri
 
 
Dah siap, memang simple sungguh. Sedap dimakan dengan nasi putih atau diratah begitu sahaja.
 

 
 
Nanti saya kongsikan resepi ambal goreng pedas pula ye.
 
Sekian.