Tuesday, January 28, 2014

Hasya 7 Tahun.. (19 Januari 2014)

Assalamualaikum.

Nampaknya saya semakin tidak produktif di dunia blog. Ini semua gara-gara saya tidak mencuba menu-menu baru. Akhir-akhir ini saya cuma masak menu-menu mudah (sup, kari, sardin huh...) atau pun makan di luar sahaja. Tahun 2014 ini nampaknya menjadi tahun yang sibuk dan meletihkan. 

Kadang-kadang, ada juga saya terfikir untuk menulis tentang perkara-perkara lain. Tapi ada sesetengah perkara mungkin sensitif, mungkin berbaur rasis, mungkin terlalu politik... Justeru, niat tersebut saya matikan sahaja. 

Makanya pula, tidak adil bagi Cik Hasya Irdina. Sebabnya, saya tidak menulis entry khas buat Hasya. Tidak ada entry masuk sekolah (darjah 1) dan tidak ada juga entry sambutan Hari Jadi ke-7. 

Makanya lagi, sebagai kenang-kenangan, saya gigihkan jari-jemari saya yang letih ini untuk menulis sedikit untuk my lovely daughter Hasya.

Happy Birthday Hasya!!



Maafnya dear, entry ni dah terlewat 9 hari. Yang pasti, anak Mama dah semakin besar. Dah 7 tahun pun. 



Semoga terus cemerlang dan berjaya dalam hidup.

All the best:) 

Tuesday, January 14, 2014

Banoffee Pie.. Step by Step.. (No Bake Pie)

Di Facebook saya, ada ramai juga kawan-kawan yang rajin dan pandai buat kek. Jadi, kadang-kadang tu terliur juga tengok kek-kek yang dorang buat. cantik-cantik dan nampak sedap. Ada juga yang buat bisnes. Memang hebat-hebat kawan-kawan saya ni.

Nak dijadikan cerita, satu hari tu ternampak post tentang Banoffee Pie. Saya memang tak pernah dengar pasal pai ni. Nak sebut pun, tak tau la betul ke tidak. Agaknya, cara sebut pai ni Ba-no-fi pai hehehehe...



Pai ni nampak sedap. Ada pisang kat dalam. Katanya manis dan sedap. Jujurnya, saya ni kalau manis sangat, takla berapa gemar. Tapi sebab nak merasa punya pasal, jadi, terpaksalah buat. Hehehe.. maka, saya mengerahkan tulang 4 kerat ini untuk menghasilkan dessert untuk sweet tooth sekalian, dipersembahkan `Banoffee Pie'.



FYI, resepi asal saya adaptasi  dari Nigella Lawson dan Dapur Nana. Alhamdulillah, menjadi pie yang saya buat. Cuma, saya berpendapat, lebih baik kalau guna loyang yang lebih besar. dalam 10 inci gitu. Supaya lapisan biskut tu tak terlalu tebal. Pai ni memang manis dan sesuai untuk pecinta-pecinta makanan manis. Sama la macam Pavlova yang manis tu. Saya bawa ke ofis separuh daripada pai ni (almaklum, tak terhabis di rumah). Memang ada collegue yang jatuh cinta. Yela, mesti dia ada sweet tooth hehehe...

Bahan-bahan

400gm digestive biskut untuk base (saya pakai biskut krim kracker je)
200gm butter



1 tin susu pekat manis
1/2 cawan susu segar
1sb butter
pisang secukupnya (montel atau berangan)
400ml whipping cream (Nigella guna double cream)
coklat untuk hiasan.

Cara-cara

Panaskan 200gm butter. Dan hancurkan biskut dalam loyang. Kemudian tuang butter dan gaul dengan biskut. Tekan-tekan biskut ke loyang biar mampat dan padat. Kemudian simpan base ni dalam peti sejuk. saya simpan di ruang Chiller dalam 30 minit. Lagi lama, lagi firm. 



Dah gaul dan tekan padat-padat


Sementara menunggu base menjadi firm, marilah kita buat caramel. Caranya, tuang setin susu pekat manis ke dalam periuk. Tambah 1sb butter dan kacau sehingga berwarna coklat. karamel kan kaler coklat. Guna api yang biasa2 sahaja. Takut hangus pulak karamel tu nanti. 



Apabila sudah agak coklat, tambah 1/2 cawan susu segar. Dan kacau sebentar sehingga rata. tutup api dan biar sejuk sedikit.





Keluarkan base tadi. Tuang karamel atas base. 




Potong pisang bulat-bulat. Susun cantik-cantik atas karamel.



Pukul whipping cream sehingga kembang. Dan kemudian tuang, sudu atau paip atas pisang tadi. 





Pastu taburlah coklat kat permukaan atas tu. 





Boleh dimakan terus atau boleh disimpan dahulu dalam peti sejuk. Potong baik-baik, sebab pai ni rapuh.




Sekian.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...