Monday, August 26, 2013

Ambal (Pepahat) Masak Lemak... Aidilfitri@ Kuching 2013



Hari ni nak kongsi resepi Ambal Masak Lemak. Kalau saya masak ambal, maksudnya saya balik rumah mertua di Sarawak.

Pada Hari Raya ke-5 (12 Ogos 2013), kami berlepas dari KLIA untuk beraya di Sarawak pula. Tahun ini merupakan tahun pertama kami beraya di kedua-dua kampung. Budak-budak pun happy sebab cuti yang panjang dan sebab dapat naik kapal terbang hehehe...




Semasa perjalanan menuju ke Asajaya, ada kelibat orang menjual ambal. Maka, saya minta Mr. Hubby beli sekilo ambal. Dan, kali ni saya nak cuba buat Ambal Masak Lemak. 

Mungkin bunyi resepi ni agak aneh untuk orang-orang Sarawak sendiri. Ini kerana, mak mertua saya pun menunjukkan wajah yang agak gusar ketika saya menyuarakan perkataan `masak lemak'. Saya terfikir nak masak lemak sebab saya terbayang siput sedut masak lemak yang lazat. Ambal/pepahat juga sejenis siput kan? Mesti sedap juga masak lemak. 



bawang merah je pakai, bawang putih x pakai


Bahan-bahan

400-500gm ambal (bersih dan tos)
sekotak santan 200ml
1 1/2 cawan air (boleh tambah lagi kalau suka kuah banyak, tapi jangan banyak sangat)
4-5 biji cili padi (bergantung kepada tahap kepedasan yang anda suka)
4 ulas bawang merah (saiz kecik)
1/2 - 1sk serbuk kunyit (bergantung kepada tahap kekuningan yang anda suka)
garam secukup rasa
serbuk perasa (ajinomoto) secukup rasa


Cara-cara

Tumbuk bawang merah dengan cili api sehingga lumat.




Panaskan santan dan air dalam kuali. Masukkan bahan tumbuk. Masukkan serbuk kunyit. Kacau sehingga mendidih.




Masukkan ambal. Kacau sehingga ambal agak masak (tak lama tau 5-8 minit je). Masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa. Dan dah siap pun apabila rasa masakan ni pedas, masin, manis (manis siput & santan) serta berlemak. 





Laku tau Ambal Masak Lemak ni. Semua orang makan dan kata sedap. Memang sedap pun:)




Sekian. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...