Tuesday, November 27, 2012

Masakan Melayu Tradisi di Rebung, Bangsar

Hari tu ada kawan opis nak belanja makan. Dia nak belanja Syida, Fiza dan saya. Baik hati sungguh kawan kami ni. Tambah-tambah baik hati sebab dia nak belanja di Restoran Rebung, Bangsar.
 
Apa yang ada di Restoran Rebung, Bangsar?
 
Pertamanya, info yang patut ditekankan adalah restoran ini milik bersama Chef Ismail dan angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor. Apabila adanya nama `Chef Ismail', tentu sekali terlintas di fikiran, `mesti sedap-sedap masakan kat sini'. Keduanya, restoran ni menyajikan masakan-masakan Melayu tradisi. Justeru, untuk anda yang mencari-cari hidangan masakan Melayu tradisi yang lazat, anda boleh ke Restoran Rebung, Bangsar.
 

FYI, restoran ini terletak di Lorong Maarof berdekatan dengan Dataran Maybank. Dibuka dari jam 11 pagi - 11 malam.
 
Maka, pergilah kami berempat ke Restoran Rebung ni. Kawan kami yang baik hati tu namanya Encik Manap. Kami pergi untuk makan tengah hari.
 
Melangkah masuk
Kami diberi meja untuk 4 orang.
 

Suasana dalam restoran ini cukup selesa. Di Rebung, ada pilihan untuk pesanan ala carte dan juga buffet untuk lunch atau dinner. Encik Manap belanja kami untuk buffet lunch. Wow, banyak sungguh pilihan makanan. Memang larilah diet nampaknya.


Encik Manap sedang pilih makanan


Macam-macam masakan Melayu yang disajikan. Beberapa jenis sambal, kerabu, gulai, rojak, nasi lemak dan pelbagai lauk-pauk. Bermulalah aktiviti pilih-pilih makanan. 


Syida pilih makanan





Pilihan sambal

Rojak
Nasi Lemak pun ada
Dan aktiviti makan-makan. Saya mulakan dengan daging salai masak lemak. Sedap dan cukup rasa. 




Kami berempat makan dan makan.
 

Fiza dan Syida posing sebelum makan
Encik Manap
Pinggan penuh
Pelbagai masakan Melayu

Menariknya juga, ada ubi rebus. Sedapnya dicicah dengan sambal tumis ikan bilis dan samal tumis paru.
 

Saya juga makan ABC.
 
ABC ni aisnya saya kisar sendiri tau
Untuk penutup, kami makan kuih-muih.
 
Kopi O dan buah melaka/onde2
Lain kali boleh makan di sini lagi. Masakan di Rebung Bangsar ni memang sesuai dengan selera saya. Terima kasih juga kepada Encik Manap. Semoga rezeki kawan kami ni terus murah dan belanjalah kami makan lagi ye... hehehehe...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...