Wednesday, August 29, 2012

Rumah Terbuka @Kuching, Sarawak... Jalan2 & Makan2

Seperti yang ramai dah maklum, tahun ni saya beraya di Sarawak. Entry kali ni saya nak berkongsi pengalaman menghadiri rumah terbuka di Kuching, Sarawak. Nak berkongsi juadah yang disediakan serta kemeriahan beraya di bumi Kenyalang ni. 

Pada tengah hari Aidilfitri ke-2, kami dapat jemputan untuk menghadiri rumah terbuka Encik Mon di Jalan Cenderawasih, Kuching. Encik Mon merupakan sahabat saya dan Mr. Hubby yang bertugas di Sarawakfm. Dan ini adalah kali ke-2 kami dapat jemputan rumah terbuka raya Encik Mon. Kali pertama, masa raya tahun 2008 iaitu sebelum kami beraya 2 tahun di US.

Seperti jangkaan kami, rumah Encik Mon memang banyak makanan yang sedap-sedap. Hidangan utama yang disajikan ialah Laksa Sarawak. Hasya makan sampai bertambah-tambah.

Hasya & Laksa Sarawak

Selain daripada laksa, ada pelbagai juadah lain seperti nasi impit, rendang dan lemang. Memang meriah sungguh meja makan rumah Encik Mon ni. 

Encik Mon dgn juadah yg best2

macam-macam ada

Yang menarik perhatian tetamu juga adalah balang kaca besar berisi gula-gula yang mengepalai hidangan kek di ruang tamu. Tetamu-tetamu cilik pastinya akan merengek-rengek meminta seketul dua gula-gula. 

Balang gula-gula

Wow

Pada sekeliling meja pula dihidangkan kek-kek lapis yang lazat. Saya dan Mr. Hubby paling suka kek Jejak Rasul yang merupakan kek lapis cheese dan pandan. Banyak potong juga saya makan. Encik Mon kata, kek ni memang ramai peminatnya.

Banyak pilihan

Paling awesome!




Esoknya, kami ke rumah Big Boss di Jalan Bolhassan, Kuching. Rumah Dato' Norhyati DG RTM. 

Mr. Hubby sedang borak2 dgn Dr. Rohmad di rumah DG


Kebetulan pula ada majlis penutup Jelajah Merdeka Raya. 





Maka memang teramatlah meriah juadah hari raya di rumah DG ni.



Tak dilupa, kek lapis yang wajib ada. 


Akhir kata, meskipun saya tidak menyambut raya di kampung halaman tercinta, namun Aidilfitri saya tetap meriah. Malah, terasa seperti berada di kampung sendiri. Makanan-makanan memang awesome dan saya patut mulakan diet pada hari ini juga hehehe...

p.s.: Entry lambat masuk sebab internet slow kat kampung :)

   

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...