Saturday, January 28, 2012

Places for Makan... Hotdog 1901




Once upon a time semasa bertugas sebagai journalist, saya pernah membuat laporan khas mengenai Tengku Rozidar Tengku Zainal Abidin yang merupakan usahawan yang memperkenalkan 1901 Hotdogs di Malaysia.

Saya ketika itu, amat kagum dengan pencapaian Tengku Rozidar kerana memulakan perniagaan hotdog ini pada tahun 1997 dengan `berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian'. Tambahan pula kerana beliau seorang yang berani mencuba dan mendapat idea setelah melihat ramai orang berpusu-pusu di O'hara International Airport, Chicago untuk membeli hotdog. Yelah kan, hotdog bukannya makanan yang orang Malaysia hari-hari makan, lainlah kalau di US.



FYI, semasa mula-mula memperkenalkan hotdog 1901 yang lazat ini (hotdog terbaik di Malaysia!) harga hotdog ni cuma RM2.99. Sekarang ni dah lebih 2 kali ganda tau, meskipun begitu, kelazatan hotdog ini akan menyebabkan anda tahu kenapa anda sanggup membayar pada harga berkenaan.




Meskipun saya amat suka dengan kelembutan roti hotdog 1901 dan kelazatan pada sosej hotdog ini, saya bagaimanapun cuma pernah makan satu jenis sahaja hotdog 1901. Ini kerana, saya sudah sangat sukakan `New York Chicken'!


NYC ini takde pickle hijau sbb saya tak suka pickle hehehe

FYI, `New York Chicken' (NYC) merupakan hotdog paling laris di 1901. Selain daripada NYC, `Chicago Beef' juga ramai peminatnya (bagi penggemar hotdog daging lembu). Menu-menu lain adalah Texas Ted, Coney Dog, Minnesota Bites, Deutsch Doodle Dang, 1Malaysia dan beberapa pilihan topping lain yang tidak kurang menariknya.



Akhir kata, setiap kali saya terasa nak cuba menu 1901 selain NYC, saya akan terorder NYC juga. Akhirnya, saya akan makan NYC juga. Saya pun tak tahu bila saya akan makan hotdog perisa lain. Nampaknya, kena berani mencuba seperti mana Tengku Rozidar yang berani mencuba.. hehehehe...


Mr. Hubby terpengaruh makan NYC

Tak sabar nak tunggu sampai rumah, yum yum yum...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...